er var alt andet end mangel på blodtørstige psykopater i 80’ernes horroruniverser. Her huserede de mest ækle af slagsen, og celebre monstre som Michael Myers, Jason Voorhees og Freddy Krueger terroriserede på grummeste vis deres sagesløse ofre. Både dem i filmen, men også dem foran skærmen. Det var i 80’erne, at disse væmmelige og vederstyggelige monstre havde deres absolutte storhedstid.

Men selvom denne mordertrio i dag hører til blandt de bedst kendte fra pastelæraen, så var der en lind strøm af andre ubehagelige karakterer, som i dag – i hvert fald i den brede offentlighed – er gledet i glemsel. Her ikke mindst William Lustigs og Larry Cohens maniske politibetjent Matt Cordell, der bliver spillet af mister square jaw, Robert Z’Dar, i Maniac Cop-trilogien, der blev produceret i årene 1988, 1990 og 1993.

Maniac Cop 1

New Yorks gader er blevet usikre. Uskyldige mennesker bliver aflivet af en manisk, ja nærmest dæmonisk, psykopatbetjent, der nat efter nat tager på slagtertur i The Big Apple. Ingen kan vide sig sikre, alle er i farezonen. Men hvem er det tårnhøje monster, der tager livet af sine ofre med en lang kniv, han har skjult i politikniplen? Hvem er det, der kvæler kvinder, skærer halsen over på dem og som ikke er modtagelig for en sværm af kugler affyret på klos hold?

Dette forsøger den hærdede New Yorker-betjent Fank McCrae (Tom Watkins) at finde ud af. Men det er ikke så lige til, når ens overordnede er emsige paragrafryttere, der foretrækker at styre byen bag deres skriveborde, hvor de er på sikker afstand fra volden, og som ikke gider lytte til fornuft. Så Watkins tager sagen i egen hånd, og da gadebetjenten Jack Forrest, der spilles af kultikonet Bruce Campbell, fængsles for mordene, er Watkins den eneste, der ikke tror, at det er ham. Morderen er stadig på fri fod, og Watkins kæmper mod tiden!

Maniac COp - 3

Maniac Cop er ægte, uforfalsket 80’er-nostalgi, der vækker mindelser om lørdags(u)hygge med moviebox og en alvorlig stak skræmmende gyserfilm på VHS fra den lokale filmpusher. Det er herligt, at denne kultklassiker også har fundet vej til udgivelse herhjemme, hvor filmmarkedet i almindelighed (og horrormarkedet i særdeleshed!) ellers er en relativ trimmet og forkølet fornøjelse at gå på jagt i.

Men selvom Maniac Cop ér en fin horrorflick, så gik William Lustigs forsøg på at starte en ny slasher-franchise dog ikke som forventet, og det blev blot til tre film, hvor de to sidste i serien kvalitetsmæssigt ikke kan hamle op med den første. Ingen af filmene er mesterværker, og især kan dialogen til tider virke en smule forkrampet. Men Maniac Cop har alt det, der udgør en ægte horrorkultklassiker: Fede slasher-scener, en modbydelig psykopat og en lækker atmosfære, der bakkes op af et cool soundtrack!

Manic Cop - 3

Filmen er ikke blegnet over årene, og jeg var godt underholdt af psykopatbetjenten Cordells morderiske udskejelser. Filmen tager sig ydermere godt ud i sine nye HD-klæder, og det er fantastisk, at man lancerer en titel som denne på Blu-ray. Maniac Cop er i den grad en film, der kan tåle et gensyn – ikke mindst for nostalgiens skyld! Hvis man er fan af 80’er-horror, bør man ikke snyde sig selv for Maniac Cop. Man kan med andre ord ikke komme udenom Cordell, hvis man er slasher-fan!

Det er Soul Media, der har udgivet Maniac Cop – og tak for det, i øvrigt – i en udgave, der desværre er helt og aldeles blottet for ekstramateriale. Til gengæld er der tale om en dobbeltudgivelse, hvor man både får filmen på dvd og Blu-ray. Det kan undre, at man gør dette, da Soul Media samtidig udgiver filmen som en singledvd-udgivelse. Man burde have undladt at producere en dobbeltudgave, og i stedet have købt rettighederne til noget af det ekstramateriale, der er blevet produceret til filmen. Just a hint!

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Soul Media

maniac_cop_poster_01