eg så fugleskræmsel-gyseren Messengers 2: The Scarecrow i går. Jeg havde glædet mig til den, da jeg elsker fugleskræmsler, der er onde i sulet. Den skuffede dog … endog fælt!

Messengers 2: The Scarecrow er instrueret af danske Martin Barnewitz – ham der gav os Kollegiet, som jeg fandt skrækkelig på den forkerte måde. Enten er Barnewitz ikke en ferm personinstruktør, eller også har casteren blot skaffet ham skuespillere, der ikke rigtig formår at levere varen. Eller måske er det begge områder, det er galt med? I hvert fald er der tale om tåkrummende replikskifter og flade karakterer, der er så uharmoniske og utroværdige, at man gaber sig igennem filmen.

En familie er flyttet på landet. Farmand skal være majsfarmer, hvilket ikke er ligetil. Alt er imod ham. Hvis han skal have regn, så skinner solen. Hvis han skal have sol, så regner det. Og så er der alle de skide krager, der bare æder og æder og æder af hans rådne majs. Der kommer ingen penge på kontoen, ægteskabet nærmer sig et stadie, der hedder skilsmisse og banken truer med tvangsauktion. Så finder majsfarmeren John et fugleskræmsel i laden, som han (trods sønnens ønske om ikke at gøre det) får banket op midt i marken … og vupti, alt bliver pludselig godt! Indtil det viser sig, at man høster, som man sår. Alt er ikke gratis, og fugleskræmslet tager sig godt betalt. Rigtig godt betalt, endog!

Messengers 2 - The Scarecrow - 1

Fugleskræmslet – der burde have været i fokus – er degraderet til en andenrangs skrækfremkalder, der blot får et par minutters “screentime” til sidst i filmen. 90 minutter er mange minutter, når man keder sig. Den første film, som jeg fandt middelmådig, havde dog i det mindste habile skuespillere, der portrætterede karakterer, man interesserede sig for og en historie, der hang sammen … samt en æstetisk side, man kunne nyde. Denne toer er blot fæl og kedelig.

Summa summarum er, at hvis man vil have fugleskræmsel-gys, så er det ikke Messengers 2: The Scarecrow, man skal investere i eller spilde sin tid på. Den er banal, gabende kedsommelig og dårligt spillet såvel som instrueret. Sæt i stedet kryds i kalenderen i 2011, hvor instruktøren Brett Simmons skulle være klar med sin HUSK, som bygger på dennes kortfilm fra 2005. Eller se Victor Salvas stærkt underholdende Jeepers Creepers, der kan præstere noget så særegent som et alien-fugleskræmsel.

For at give min hårde dom over Messengers 2: The Scarecrow lidt modspil, så er Søren fra Skræk og Rædsel knap så hård i filten, og han har endog rosende ord til skuespil og personinstruktion: Det fæle fugleskræmsel ude på majsmarken.

Filmen er ude på dvd fra Nordisk Film