ilmhistorien vrimler med hjemsøgte huse. Således går der en lige linje fra Poltergeist til The Amityville Horror og fra House on Haunted Hill til The Haunting og videre til Gil Kenans animerede pendant Monsterhuset, der havde premiere i biograferne sidste år, og som nu sendes ud på DVD.

I et ellers tilforladeligt og stille udseende forstadskvarter, hvor efteråret og Halloween har meldt deres årligt tilbagevendende ankomst, befinder sig en gammel, faldefærdig rønne, der rummer gemte, men ikke glemte, hemmeligheder.

monsterhouse1

I dette kvarter bor DJ. En ung knægt, der befinder sig i et limbo mellem barndom og pubertet, og som derfor ikke er helt sikker på, om han dog ikke er blevet for gammel til at stemme dørklokker og bede om slik og søde sager på maskernes nat – Halloween. Dette til stor ærgrelse for vennen Chowder, der i sin lette overvægt muligvis af sundhedsmæssige årsager ville have godt af at følge vennens eksempel.

Men selv om DJ ser sig som værende voksen gemt i en spinkel barnekrop, så kan han dog ikke undlade at udspionere sin gamle og gnavne genbo hr. Nebbercracker, der bor i før omtalte rønne. Fra sit værelse har han udsigt til huset, der udspioneres med en grundighed, der selv ville imponere James Stewart i Rear Window. Her fra dette barndommens helle, noterer DJ sig alle de mærkværdigheder, der foregår på den anden side af vejen.

monsterhouse7

Et rygte florerer blandt kvarterets unge, at gamle Nebbercracker har slået sin kone ihjel, hvorefter han har spist hende. Denne blodige vandrehistorie klæber til huset som superlim og virker som en magnet på DJ’s fantasi, der straks udtænker alskens horrible teorier om huset og dets beboer. Disse får en solid grobund at udvikle sig på, da Chowder med nød og næppe undgår at blive fortæret med hud og hår af et hus med en bister og børnefjendsk attitude, da han på op- og udfordring af DJ vover pelsen og begiver sig ind på fjendens territorium.

Herfra tager handlingen for alvor fart i en film, der kender genrens præmisser ud til fingerspidserne. De voksne er ikke til stede, ordensmagten er handlingslammet såvel som mentalt underudviklet, og babysitteren hygger sig hellere med sin kæreste på sofaen end at holde øje med de børn, hun rent faktisk er ansat for at passe. Det hele falder i hak, og Gil Kenan har med Monsterhuset skabt et stærkt humoristisk og farverigt pendant til en normalt meget dyster og humorforladt genre. I øvrigt er det i disse tider befriende at opleve en animationsfilm, der ikke per definition skal involvere talende og handlende dyr – blot for en afvekslings skyld!

monsterhouse4

Filmen, der er produceret af de to garvede filmkanoner Robert Zemeckis og Steven Spielberg, er en hyldest til fantasien, der i denne får lov at spire og blomstre til det fulde i et smukt animeret univers, hvor stemmetalenter af bl.a. Maggie Gyllenhaal, Steve Buscemi, Kathleen Turner, Catherine O’Hara og Kevin James træder i karakter

Blandt filmens ekstramateriale skal man især bemærke de mange små dokumentarer – syv af slagsen – der bl.a. beretter om fantasi-helte, begynderheld og bedste venner, men også kommentatorsporet med filmens skaber er berigende og underholdende.

Filmen er ude på dvd fra Sony Pictures Entertainment

27 - Monster House