V

enskaber opstår ikke altid ved første håndtryk og ud af det blå. Nogle gange skal man igennem kontroverser og misforståelser,  før venskabets bånd kan knyttes. Sådan er det også for Mikes og Sulleys vedkommende, der i Dan Scanlons fornemme prequel Monsters University (2013) konkurrerer om at være bedst til at skræmme.

Mike har siden sit første skolebesøg på Monsters Inc. – skræmmefirmaet i Monstropolis – blot haft ét ønske: At blive optaget som studerende på det prestigefulde Monsters University, så han kan blive ansat som skræmmer i nævnte firma.  Det hele går da også meget godt for Mike, der elleve år efter besøget står med et optagelsesbrev til universitetet i hånden.

MONSTERS UNIVERSITY

Mike, der får topkarakterer og hører til den intellektuelle elite, er den radikale modsætning til Sulley, der ikke er meget for at åbne en bog. Sulley, der er en brølende naturbegavelse udi den ædle kunst at skræmme, stoler mere på sit instinkt end på den viden, bøgerne kan tilbyde ham. Det siger derfor sig selv, at to så forskellige monstre, med to så forskellige indstillinger til livet på universitetet, ikke kommer godt ud af det med hinanden. Ikke til at begynde med, i hvert fald.

Det hele går da også grueligt galt, da en skræmmeduel imellem de to løber løbsk. Fakultetets leder, den intimiderende Hardscrabble, fælder en hård dom over de to  kombattanter, der smides ud af skræmmeprogrammet. Nu er gode råd dyre: Mike nægter at se sin drøm smuldre, og Sulleys gode rygte og familienavn skal reddes. Derfor slår de sig sammen, melder sig ind i det nørdede broderskab Oozma Kappa og stiller op  som hold i konkurrencen Scare Games.

MONSTERS UNIVERSITY

Hvis de vinder konkurrencen, der har broderskabet Roar Omega Roar som favoritter, vil de begge blive genoptaget i skræmmeprogrammet. Tingene er dog ikke så ligetil, da de øvrige medlemmer af Oozma Kappa er alt andet end uhyggelige og skræmmende. Det bliver en hård konkurrence, og selvom det jo nok siger sig selv, at filmen ender som en Pixar-film nu en gang skal ende, så bliver der slutteligt også introduceret en krølle på monsterhalen, der naturligvis ikke skal afsløres her.

Efter at have genset Monsters Inc. i forbindelse med anmeldelsen af Monsters University, kan jeg ikke undlade at gøre opmærksom på en lille svipser fra manuskriptforfatternes side. I Monsters Inc. har Mike og Sulley denne samtale, der viser, at deres første møde tydeligvis IKKE fandt sted på universitetet, men at de rent faktisk har kendt hinanden siden fjerde klasse eller før:

Mike: I’m telling you, Big Daddy. You’re gonna be seeing this face on TV more often.

Sulley: Yeah, like on “Monstropolis’ Most Wanted”?

Mike: Ha, ha, ha. You’ve been jealous of my good looks since the fourth grade, pal.

I det store billede er ovenstående svipser dog en ubetydelighed, der kun kan irritere den mest ihærdige og stædige Pixar-fanatiker. Monsters University blev da også, og det forstår man godt, en stor succes. Den formåede på et 200 millioner dollar stort budget at omsætte for 736 millioner dollar ved billetlugerne. Både biografgængere og anmeldere tog overvejende positivt imod filmen, der fortæller forhistorien til Pete Docters Monsters Inc. fra 2001.

Der er vanen tro intet at udsætte på kvaliteten af animationen, og det er herligt igen at kunne høre Billy Crystal, John Goodman, Steve Buscemi, Bob Peterson og John Ratzenberger lægge stemmer til Mike Wazowski, James P. Sullivan, Randall Boggs, Roz og den afskyelige snemand.

Selvom Pixar har meldt ud, at det for en stund skal være slut med prequels og sequels til deres originale produktioner, så har der hidtil ikke været grund til at være knotten over disse. Toy Story-filmene er en mesterlig trilogi, og Monsters University er en virkelig gedigen prequel. Og selvom de to Cars-film i sammenligning med de bedste af Pixars film er relativt ordinære, så er begge film af høj kvalitet og absolut seværdige. Jeg frygter da heller ikke for kvaliteten af Andrew Stantons Finding Dory – opfølgeren til Finding Nemo – der pt. er sat til at få premiere 2015. Nej, jeg glæder mig faktisk til den.

Monsters University

[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-13.jpg]1280MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-12.jpg]940MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-11.jpg]680MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-10.jpg]580MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-1.jpg]420MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-14.jpg]390MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-2.jpg]350MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-3.jpg]310MONSTERS UNIVERSITY
JUST ANOTHER WIDE-EYED COLLEGE STUDENT – Mike Wazowski has arrived—and Monsters University will never be the same. With frightening new classes, a campus full of new friends and even scarier rivals, college life promises to be an interesting and uproarious adventure. Screaming with laughter and fun, “Monsters University” is in theaters June 21, 2013, and will be shown in Disney Digital 3D™ in select theaters.
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-4.jpg]270MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-5.jpg]260MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-6.jpg]260MONSTERS UNIVERSITY
ARE WE HAVING FUN YET? – When it comes to college life, Mike and Sulley have VERY different ideas of what it means to have a good time—it’s a wonder these two mismatched monsters ever settled their differences. Directed by Dan Scanlon and produced by Kori Rae, “Monsters University” scares up audiences on June 21, 2013, and will be shown in Disney Digital 3D™ in select theaters. ©2012 Disney•Pixar. All Rights Reserved.
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-7.jpg]250MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-8.jpg]240MONSTERS UNIVERSITY
[img src=http://fiktionogkultur.dk/wp-content/flagallery/monsters-university/thumbs/thumbs_monsters-university-9.jpg]230MONSTERS UNIVERSITY