M

unger Road (2011) er en fin, lille lavbudget-gyser, der med simple midler skaber en boble af suspense. Det er debutanten Nicholas Smith, som står bag, og han har såvel skrevet som instrueret Munger Road: en independentproduktion, der er blevet realiseret for beskedne 200.000 dollar. Det kan man som sådan ikke mærke, da filmen fungerer upåklageligt og fremstår som en professionel og helstøbt produktion.

Årets Scarecrow Festival står for døren, og horder af turister ligeså, da sherif Kirkhoven (Bruce Davison) får meddelelsen, at seriemorderen Shea Gunther er undsluppet en fangetransport. Det er aldrig rart at have en seriemorder rendende rundt i byens gader, så alle sejl sættes til for at fange ham, inden han igen får muligheden for at slå ihjel.

munger-road-(2011)-large-picture - 2

Imens Kirkhoven endevender byen, følger vi fire teenagere. Disse er bevæbnet med et kamera og har sat sig for at dokumentere, at en af byens vejstrækninger er hjemsøgt – den sagnomspundne Munger Road. Her skulle genfærdet af en pige efter sigende husere, og de fire unge finder da også hurtigt ud af, at der er noget om sagen. Og ja, filmen er, som plakaten også reklamerer for, baseret på true events. Spooky!

Som det hører sig genren til, så opstår der altid problemer, når man skal undslippe en potentiel farlig situation, og da ovenfor nævnte teenagere pludselig bliver konfronteret med det monstrøse, ja så vil bilen naturligvis ikke starte, der er intet signal på mobiltelefonerne og de unge begynder at træffe valg, der er alt andet end logiske. Sådan skal det være!

munger-road-(2011)-large-picture

Instruktøren spiller fermt på seerens kendskab til genren, og da slutningen nærmer sig afsløres det, at alt ikke er, som det har givet sig ud for at være – der er et tvist! Og nej, jeg skal nok undlade at komme nærmere ind på, hvad tvistet består i. Jeg kan dog afsløre, at slutningen er af en sådan kaliber, at der nødvendigvis må komme en opfølger til uhyggelighederne – og den skal være velkommen.

Der krydsklippes gennem hele filmen mellem Kirkhovens jagt på Shea Gunther og de fire teenageres forsøg på at dokumentere, at der sker mystiske ting på Munger Road. Denne krydsklipning fungerer som en slags vildledelse af seeren: For er morderen, der skræmmer livet af de fire unge dokumentarister ude på Munger Road, den samme person, Kirkhoven jager inde i byen?

munger-road-(2011)-large-picture - 3

Og ja, vi har ganske rigtigt set dette setup før: En seriemorder er stukket af fra en fangetransport, har stjålet en bil og er nu på vej tilbage sin hjemby, hvor han begik de mord, han blev fængslet for. Det lugter jo unægteligt en smule af John Carpenter, Michael Myers og Halloween.

Men når det er sagt, så byder Munger Road på gedigne og fint afviklede gys, et solidt kendskab til horrorgenrens værktøjer og – ikke mindst – en velspillende og karismatisk Bruce Davison

Filmen kan blandt andet ses på Netflix DK

Munger Road - poster