er er film, der altid vil være en del af én. Der findes film, man altid vil vende tilbage til igen og igen ligegyldigt hvor mange gange, man tidligere har set dem. En sådan film er Tobe Hoopers fabelagtige Poltergeist fra 1982. Nu har Warner Brothers sendt filmen ud på Blu-ray i en uhørt høj kvalitet. Aldrig før har filmen stået så knivskarpt og billedsmukt. Der er tale om et krystalklart billede uden støvkorn og ridser … smukt, smukt, smukt!

Interessant er det, at Poltergeist i manges bevidsthed har lagret sig som en Spielberg-film på trods af, at det er Tobe Hooper, der har instrueret filmen. Der er altså et umiskendeligt fingeraftryk, der gør filmen til en Spielberg-film, hvilket er forståeligt nok, da han har skrevet historien, udviklet manuskriptet og produceret den.

Steven Spielbergs nære venskab med George Lucas lader sig ikke fornægte, og man skal ikke være en knivskarp filmanalytiker for at finde de mange cadeaus til Lucas’ Star Wars, der havde premiere fem år tidligere end Poltergeist. Det vrimler med Star Wars-merchandise i filmen: plakater, legetøj, en Darth Vader- og en Yoda-figur, et lagen med Chewbacca, sengetøj med Star Wars og C3-PO. Det er da også Lucas’ Industrial Light and Magic, der har varetaget filmens specieleffekter. Effekter, der stadig holder dagen i dag. Sjovt er det også, at der på børneværelset hænger en plakat af Ridley Scotts rumgyser Alien. En film der – som Poltergeist – ligeledes omhandler et uønsket, invaderende væsen, der skaber kaos i idyl.

Der, hvor filmen skiller sig ud fra mange af Spielbergs øvrige produktioner, er i skildringen af den lykkelige kernefamilie. Spielbergs egne film (altså dem, han er krediteret for at have instrueret) er ofte præget af en uligevægt i familieidyllen, hvor faderkarakteren enten er fraværende mentalt eller fysisk. Den familiære harmoni er (med andre ord) sjældent tilstede i Spielbergs universer. I Poltergeist er der tværtimod tale om en lykkelig familie, hvor forældrene indgår i et kærligt og velfungerende ægteskab.

Poltergiest - 1

Men lad mig kort (for de, der endnu har dette mesterværk til gode) ridse handlingens gang op.

Lille Carol Anne Freeling bliver uønsket centrum for begivenhedernes gang, da hun bortføres af nogle ondsindede poltergeister. Familien – far, mor, storebror og storesøster – får hjælp fra nogle forskere, der har specialiseret sig i paranormale aktiviteter. Det står hurtigt klart, at disse ikke står mål med opgavens omfang, og de må tilkalde Tangina Barrows. Et medium, der har stor erfaring med at rense huse for uønskede, paranormale tilstedeværelser. Det viser sig, at grunden til poltergeist-aktiviteten er, at deres hus er blevet bygget på en gammel kirkegård, og at entreprenøren blot har fjernet gravstenene, men ladet kisterne forblive i jorden. Dette har gjort gespensterne godt knotne i skralden, hvilket den uforvarende Freeling-familie får at føle så eftertrykkeligt.

Poltergiest - 3

Poltergeist er – på lige fod med Psycho, Halloween og Jaws – en film, der hvert år til Halloween skal ses. Derfor er glæden også desto større, at filmen er blevet restaureret så smukt til sin debut på Blu-ray, at man fra start til slut lader sig bjergtage af de smukke billeder, der ikke lader sig mærke med, at de har rundet 26 år.

Jerry Goldsmiths suveræne score har ligeledes fundet sin specielle plads i filmhistorien, og måden hvorpå musikken fremhæver det hyggelige og familiære med blide, sarte toner for blot efterfølgende at blive uhyggelig med en gåsehudsfremkaldende voldsomhed er eminent. Musikken er en del af helheden og én af mange grunde til, at denne film er et mesterværk.

Poltergeist er uforgængelig!

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Warner Home Entertainment