C

hris Miller har med Puss in Boots (2011) skabt en momentvis charmerende spin-off til Shrek-universet, der dog i længden bliver en smule træg i optrækket. Man savner Donkey og Shrek, da Puss på egne poter ikke får et interessant modspil. Filmen er ude på dvd og Blu-ray fra Paramount Home Entertainment.

Det er det britiske folkeeventyr om Jack and the Beanstalk, der danner fundamentet for den nye animerede DreamWorks-film med Puss (Antonio Banderas) i den altoverskyggende hovedrolle. Det animerede eventyr centrerer sig omkring erhvervelsen af tre magiske bønner, der, når de plantes et særligt sted, skyder til vejrs og giver adgang til den gyldne gås, der lægger guldæg i rå mængder. I denne version er der dog tale om en gylden gæsling, der bevogtes af sin Godzilla-agtige gåsemor.

Puss in Boots (2).jpg-for-web-large

Puss, der ellers havde afskrevet fortællingerne om de magiske bønner som ammestuehistorier og myter, bliver alligevel, efter et turbulent værtshusbesøg, overbevist om, at de rent faktisk eksisterer. De er i hænderne på det grovgustne ægtepar Jack og Jill, der bevogter dem efter alle kunstens regler … og med vildsvine-babyer! Ikke unger, babyer! Så Puss må slå sig sammen med katteklatretyvetøsen Kitty Softpaws (Salma Hayek), der har de helt rigtige poter til et så krævende og tungen-lige-i-munden job. Hvad Puss ikke ved er, at et spøgelse fra fortiden lurer i kulissen, nemlig ægget Humpty Dumpty.

Det er ikke blot en spin-off til Shrek-filmene, vi med Puss in Boots får serveret, det er også en oprindelseshistorie. Her får vi hele den sørgelig Moses-agtige fortælling om den bedårende og navnløse killing, der ender på et plejehjem for forældreløse. Her møder Puss ægget Humpty Dumpty, der ligeledes, som Jack and the Beanstalk, stammer fra den britiske kulturskat. Humpty er et bagstræberisk, løgnagtigt, intrigant, kriminelt og lettere råddent æg, der hurtigt får den retsindige Puss i uføre. Men alt ender jo godt, det er trods alt en film, der er tilladt for puslinger, så Humpty kommer (naturligvis!) på bedre tanker og bliver retskaffen. Det rådne æg har en gyldne kerne, lyder moralen.

Puss in Boots (4).jpg-for-web-large

I øvrigt optræder Humpty Dumpty, der jo ret beset er lidt af en stakkel, oprindeligt i et britisk børnerim, hvor et fald fra en mur ender alt andet end godt. Her gengivet i en moderne version:

Humpty Dumpty sat on a wall,
Humpty Dumpty had a great fall.
All the king’s horses and all the king’s men
Couldn’t put Humpty together again.

Bedst kendt er det uheldige æg nok fra Lewis Carrolls udødelige og kanoniserede litterære mesterværk Through the Looking-Glass, and What Alice Found There, som Carroll skrev i 1871.

Nå, tilbage til den bestøvlede kat. Der er, siden den første Shrek-film så dagens lys i 2001, løbet tre efterfølgere og en spin-off i franchiseåen. Kvalitetsmæssigt er der ingen af efterfølgerne, der kan hamle op med energien, charmen og eventyret, som den første repræsenterer. Og selv om Puss in Boots er en moderat underholdende og flot animeret film, så kan man ikke mærke den energi, den første film lægger for dagen. Puss in Boots skal ses for Puss, der er den eneste karakter, der giver eventyret en smule glød og kraft.

Puss in Boots