imdbHeroes never die…. They just reload.

A

t Sylvester Stallone er fyldt 62, lader han sig ikke mærke med. Han er således i Rambo i sit livs kampform, hvilket ikke siger så lidt. Nu er fjerde film med den menneskelige krigsmaskine på gaden, og jeg kan ikke andet end at anbefale den! Den er et must for fans af Stallone, Rambo og alle, der elsker god, gedigen action a la 80’er slagsen.

Det var med mumlen i krogene, at nyheden om, at Sylvester Stallone ville genoplive Vietnam-veteranen John Rambo i en ny film, der slet og ret skulle hedde Rambo, blev modtaget. De seneste to Rambo-film (Rambo: First Blood Part II fra 1985 og Rambo III fra 1988) havde ikke just levet op til Ted Kotcheffs første og gennemført eminente First Blood fra 1982. Ikke desto mindre lod Sylvester Stallone (der selv har instrueret Rambo og skrevet manuskriptet sammen med Art Monterastelli) hånt om den spydige mumlen – og tak for det!

Rambo er en fuldblods actionfilm, der i sin higen efter blod leverer nogle af de mest visuelle splattereffekter, der nogensinde er set i en mainstreamfilm. Arme rives af, struber flås ud, øjne skydes ud med pile, maver sprættes op og indvolde vælter ud. Det er – med andre ord – ikke en film for folk med sarte nerver!

John Rambo – der sidst vi mødte ham tog kampen op mod en bataljon af nedrige russere – lever i selvvalgt eksil på grænsen til det krigshærgede Burma, hvor etnisk udrensning er den hobby, de krigsgale soldater ynder at dyrke. Her lever han som slangefanger og forsøger desperat ikke at tage stilling til de krigsforbrydelser, der begås i nabolandet.

rambo4-photo-01

Han er fanget i en verden af desillusion og har svært ved at tage en gruppe nødhjælpsarbejdere seriøst, der opsøger ham for at få hjælp til at krydse grænsen til Burma. De ønsker at hjælpe, at gøre en forskel, hvilket prompte får denne reaktion fra Rambo: You’re not changing anyting!

Først da tingene går grueligt galt, og nødhjælpsarbejderne tages til fange og torturers, finder Rambo den gamle gnist frem, der trods alt ikke var helt udslukt. Sammen med en gruppe lejesoldater begiver han sig ind i fjendens land, hvor de burmesiske soldater én for én må lade livet for Rambos skarpslebne machete. Han har langt om længe accepteret sin skæbne som kriger: War is in your blood. Don’t fight it. You didn’t kill for your country. You killed for yourself. God’s never gonna make that go away. When you’re pushed, killing’s as easy as breathing.

Filmen er en veritabel tour de force i velorkestreret action. Det er en rejse ind i junglen, hvor de mest blodige splatterorgier venter én. Her er der ingen kære mor, og filosofien lyder, at ondskab skal bekæmpes hårdt og brutalt! De humane missioner, a la dem, der ledes af nødhjælpsarbejderne, er uhensigtsmæssige og ændrer ved intet. Hvis tingene skal ændre sig, skal der sættes hårdt mod hårdt – og det er noget, Rambo forstår at gøre.

Om end der ikke er tale om et mesterværk, så er Rambo en gennemført actionfilm, der leverer noget af den bedste action, der længe er set. Der lægges ikke fingre imellem, når de onde, burmesiske soldater med koldblodig mine pløkkes ned som dukker i et skydetelt, og John Rambo er – trods sin efterhånden fremskredne alder – en effektiv krigsmaskine, der ikke finder sig i noget.

I øvrigt er det med stor glæde, at Jerry Goldsmiths smukke tema-sang Home Coming løbende høres i filmen. Man hensættes i en ægte Rambo-nostalgi…

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Nordisk Film

39 - Rambo