M

ed Rescue Dawn (2006) leverer tyske Werner Herzog sin første mainstream-film. Et krigsdrama, der på én og samme tid går under huden såvel som i tårekanalerne!

Krigen i Vietnam hører til blandt de mest behandlede inden for krigsfiktionens univers, hvor store instruktører som Francis Ford Coppola, Oliver Stone og Stanley Kubrick med film som Apocalypse Now (1979), Platoon (1986) og Full Metal Jacket (1987) har skabt udødelige mesterværker. Nu er stormesteren Werner Herzog aktuel med sit krigsopus, der ikke kun fører os ind i Vietnams tætte jungle, men som også leverer et smerteligt portræt af én mands kamp for overlevelse.

Rescue Dawn (3)

Filmen, der baserer sig på virkelige hændelser, beretter om piloten Dieter Dengler (Christian Bale), der på sin første hemmelige krigsmission bliver skudt ned over Laos. Han bliver taget til fange af Vietcong, der i flere år torterer og mishandler ham, alt imens han planlægger sin flugt. Dieter Dengler er et menneske af en ganske særlig støbning, der ikke lader sig knægte, og han gennem- og overlever den ene modbydelige prøvelse efter den anden.

Filmen er således ikke kun en studie i menneskelig ydmygelse og mishandling, det er også en fortælling om, hvorledes håbet om frihed kan forlene mennesket med styrken til overlevelse. Filmen tegner krigens helvede op i typiske stereotyper, hvilket på ingen måde gør filmen ringe – tværtimod! Det er således ikke kun krigshelvedet, der skildres, men i lige så høj grad kampen mellem de gode (USA og Nordvietnam) og de onde (Sydvietnam).

Rescue Dawn (1)

Især bør man bemærke filmens smukke kombination af lyd og billeder. Klaus Badelts harmoniske score smyger sig om Peter Zeitlingers til tider poetiske billeder af Laos’ jungle. Der eksisterer en æstetisk synæstesi mellem billede og lyd, der gør filmen til en bjergtagende rejse ind i krigens menneskenedværdigende helvede! Her gør især filmens intro sig bemærket ved sin smukke opbygning, der fungerer som en appetitvækker til en stor filmisk oplevelse!

Rescue Dawn (4)

Rescue Dawn er en film så bjergtagende smukt fotograferet, at jeg med forventningens glæde ser frem til at gense den i HD … den er brillant i sin klarhed!

At Christian Bale er en dygtig skuespiller er ingen nyhed, men i Rescue Dawn viser han storspil af en sådan kaliber, at man flere gange får gåsehud af bar benovelse over hans evner, og filmen som værk skriver sig smukt ind blandt de i ovenstående nævnte. Rescue Dawn er en film, man med glæde kan vende tilbage til med formindsket fryd!

Filmen er ude på dvd fra Nordisk Fílm

Rescue Dawn Poster