E

n seriemorder hærger Rom. Franco Arno (Karl Malden) – en tidligere journalist, der har mistet synet – kommer på sporet af seriemorderen, der ellers gør alt for at slette sine spor. Arno allierer sig med journalisten Carlo Giordani (James Franciscus) for at få opsporet og stoppet morderen, inden denne når at få taget livet af flere uskyldige ofre.

Jeg har tidligere gjort opmærksom på, at jeg ikke er den store fan af Dario Argentos film. Jeg har det også svært med instruktørens tilnavn, Italiens Hitchcock, som jeg ikke mener, han lever op til. Og slet ikke med Il gatto a nove code (Cat ’O Nine Tales) fra 1971, der er Argentos anden film. Den er kluntet – især slutningen efterlader én undrende, ja måbende – og man opbygger på intet tidspunkt en reel interesse for, hvem morderen mon kan være. Der er ingen – som hos Hitchcock – velfungerende suspense-effekt. Der er heller ikke nogen surprise-effekt, i øvrigt.

Cat o Nine Tails Blu-Ray 1

Skuespillet (her primært Karl Malden som Franco Arno og James Franciscus som Carlo Giordani) er dog med til at gøre filmen mindre kluntet. Om end slutningen er så umanerligt ringe og uforståeligt abrupt, at den har det med at overskygge de lyspunkter, der ellers dukker sporadisk op i filmen. Og så er lolitakomplekset, som Argento pådutter Maldens karakter, og som gennemsyrer filmen fra start til slut, mere irriterende end interessant. Det lader til, at Argento har læst Vladimir Nabokovs Lolita – eller set Stanley Kubricks filmatisering af selvsamme – og at han syntes om den.

Filmen er ude på dvd fra On Air

cat_o_nine_tails_poster_us