A

nden sæson af den anmelderroste Warner Brothers/TNT-serie The Closer (med Kyra Sedgwick i rollen som kriminalkommissær Brenda Leigh Johnson) er netop kommet i handlen.

Anden sæson af denne crime-serie byder på 15 episoder med den hårdt prøvede Brenda Leigh Johnson, der arbejder som kriminalkommissær i drabsafdelingen i LAPD. Hun er langt om længe blevet accepteret af sit hold, der i første sæson havde problemer med, at deres nye chef var hentet ind udefra (hun kommer fra Atlanta) og ikke fundet i LAPD’s egne rækker.

The CLoser - Season 2 (4)

I anden sæson bliver hun udsat for sager, der spænder fra terrorisme og stjålet plutonium (sæsonens afsluttende dobbeltafsnit, Serving the King) til bandeopgør (Slippin’) over mordet på en pornostjerne, der er skåret i stumper, stykker og strimler og smidt i en affaldscontainer (Head over Heels).

The Closer er et interessant bekendtskab – ikke mindst pga. Kyra Sedgwicks suveræne præstation i rollen som den komplekse kriminalkommissær, der kæmper en indædt kamp med og mod sine overordnede. Hendes sydstatsaccent og bid-ikke-skeer-med-mig-attitude gør serien til noget ganske særligt, der ikke tidligere er set i tv-historien. Den fungerer som et herligt afbræk fra de moderne crime-serier, hvor retsmedicinske aspekter fylder meget. The Closer er en retro-serie, der i stil og opbygning minder meget om klassikerserien NYPB Blue, der kørte over hele 12 sæsoner.

The CLoser - Season 2 (1)

Hvor moderne crime-serier a la Criminal Minds, Numb3rs og de tre CSI-serier er båret af en stærk og energisk, visuel side, dér er The Closer bygget op omkring en mere nøgtern og tilbagelænet billedside, der netop vækker mindelser om de klassiske serier inden for genren. Der er ikke high pace-action i The Closer, der frem for indlemmelsen af fart, action og hidsige skuddueller er mere stilfærdigt fortællende. Humoren i serien er udpræget, skuespillet upåklageligt og episoderne er velskrevne.

The CLoser - Season 2 (3)

Det er dog især Kyra Sedgwick, der skiller sig ud. Hun forlener serien med en aura af elegance, hun er krimiverdenens svar på Helle Thorning, og hendes fysiske elegance går fint i spænd med hendes rappe replikker og spydige kommentarer. Rollen indbragte da også Sedgwick en Golden Globe i 2007 for bedste skuespillerinde. En udmærkelse, der absolut er berettiget. De øvrige skuespiller er castet perfekt, og ikke mindst J.K. Simmons i rollen som Johnsons chef – Will Pope – gør et suverænt stykke arbejde. Han er sjov og kontant på en herlig tør facon.

Serien skal være anbefalet alle, der elsker mord og krimier og som søger et afbræk fra visuelt forklarende og udpenslende serier som CSI.

Anden sæson af The Closer er ude på dvd fra Warner Brothers Home Entertainment.

The Closer