T

aglinen til Marbrouk El Mechris tandpine af en film – The Cold Light of Day (2012) – lyder som følger: Time is running out. Det gør den desværre ikke hurtigt nok, hvilket man ved selvsyn kan konstatere efter at have brugt 94 alt for lange minutter på denne ligegyldige actionbanalitet.

En anden tagline, filmen smykker sig med, fortæller om dens hovedperson, at: Instinct is his greatest weapon. Man kunne have ønsket, at manuskriptforfatterne og instruktøren også havde været udstyret med et instinkt, der havde fortalt dem, at det ville være til alles fordel ikke at søsætte denne kummerlige undskyldning for en film.

Will Shaw (Henry Cavill) rejser til Spanien for at være sammen med sin familie. Han skal holde ferie, slappe af og dase. Det formår han dog ikke. Firmaet derhjemme krakker, han stresser og farmand (Bruce Willis) viser sig at være hemmelig agent for CIA. Wills verden sejler, og da familieoverhovedet bliver likvideret – spoiler, I know and don’t care – ender han som jaget vildt i Madrids gader, hvor han ene mand skal forsøge at redde sin kidnappede familie og bide skeer med den korrupte CIA-femme fatale Carrack (Sigourney Weaver).

The Cold Light of Day - 1

Filmen er lort uden lagkage. Der er ikke ét eneste forsonende element i denne usammenhængende plotfadæse, hvor Bruce Willis agerer ligegyldig kransekagefigur og lokkemad på filmplakaten. Henry Cavill er som ufrivillig helt kedelig som ind i helvede – jeg håber, at han gør det bedre som Superman i Zack Snyders kommende Man of Steel – og Sigourney Weaver leverer en knastør Sahara-præstation som våbenliderlig CIA-kælling. Lidt – det er groft, I know – a la Birthe Neumanns mafiapræstation i Lasse Spang Olsens mesterligt ringe Den sorte madonna.

The Cold Light of Day er så gudsjammerligt kedelig og plotforskruet, at den egner sig fortrinligt som søndagsfilm på TV2 under sloganet En go’ film uden afbrydelser. Personligt burde jeg have afbrudt den efter et kvarter.

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Nordisk Film