T

he Croods er den seksogtyvende animationsfilm fra DreamWorks Animation. Selskabet, der i 1998 debuterede med filmene Antz og The Prince of Egypt, har markeret sig stærkt inden for animationsgenren, og The Croods, der er et herligt og farverigt hulemandseventyr med fuld fart over feltet, er endnu et gedigent pletskud fra den eneste alvorlige konkurrent til Disney/Pixar.

DreamWorks Animation har med filmserier som Shrek, Madagascar, Kung Fu Panda og How to Train Your Dragon redet på en bølge af succes. Filmkritikerne har været glade, og biografgængerne er som lemminger valfartet til biografen, når et nyt DreamWorks-eventyr blev sat på plakaten. Med The Croods er vejen banet for endnu en succesrig franchise, og filmen om familien Croods har allerede fået annonceret sin efterfølger, der rammer biograferne i 2017.

croods03

I år er det 54 år siden, at Hanna-Barbera introducerede de amerikanske tv-seere for stenalderfamilien The Flintstones. Det var i 1960, og den populære serie nåede at få seks sæsoner og 166 episoder, førend ABC tog serien af plakaten. Sidste år blev animationsgenren en stenalderfamilie rigere, og nu er det blevet tid til at møde den brogede hulemandsfamilie Croods, der består af Grug, Eep, Ugga, Thunk, Gran og Sandy.

The Croods lever et ikke helt ufarligt liv i stenalderen, hvor farerne lurer overalt. Ja, alle deres naboer, venner og bekendte er faktisk blevet udryddet af alt fra sygdom til sultne dyr. Derfor har familiens overbeskyttende patriark Grug (Nicolas Cage) besluttet, at familien kun skal vove sig udenfor hulens beskyttende rammer, når der skal findes mad. Dette passer ikke den unge, rebelske teenagepige Eep (Emma Stone), der hele tiden søger eventyret. Og eventyr får hun også i rigt mål, da hun en sen nat sniger sig ud af hulen og møder nomadedrengen Guy (Ryan Reynolds), der fortæller hende, at en stor katastrofe er på vej.

croods05

Et jordskælv ødelægger familiens hule, og selvom Grug er en tykpandet neandertaler, der ikke let lader sig overbevise om, at Guy er en fin fyr med reelle hensigter, så lytter han dog alligevel til sin sunde fornuft, der udgøres af Grugs bedre halvdel Ugga (Catherine Keener), så familien kan finde en ny hule og komme i sikkerhed. Med Guy som guide føres familien ud på deres livs eventyr, hvor store sabeltandstigre, kødædende fugle og ditto blomster blot er nogle få af de farer, der kan gøre kål på den lille familie.

The Croods skriver sig flot ind i det efterhånden imponerende katalog af film, DreamWorks Animation gennem de seneste 16 år har produceret, og selvom filmen ikke når helt op på samme niveau som flagskibet Shrek, der er filmselskabets økonomisk ubetinget største franchisesucces, så leverer den et hæsblæsende eventyr … og der er også blevet gjort plads til en knivspids morale. Især filmens første actionsekvens, familien Croods er på fælles æggejagt, er så godt konstrueret, at man sidder med et smil på læben, når finalen på den store jagt nås. The Croods er et sansebombardement af farver, fantasifulde dyr og flotte landskaber, der hensætter én i en Jules Verne-agtig eventyrstemning – herligt!

Og så er Alan Silvestris fine score i øvrigt en fornøjelse at udsætte sin ører for.

Filmen er udkomet på dvd og Blu-ray 20th. Century Fox / Paramount Home Entertainment

The Croods