et er en farverig road movie, Wes Anderson har begået med The Darjeeling Limited. En film, der lægger sig i fin forlængelse af instruktørens tidligere. Så hvis man holdt af The Royal Tennenbaums og The Life Aquatic With Steve Zissou, så må man ikke snyde sig selv for denne lille perle.

Filmen er et bragende og voluminøst orgie af vidunderlige farver, der træder os i møde, når vi sammen med de umage brødre begiver os ud på et indisk eventyr i jagten på en forsvunden mor.

The Darjeeling Limited - 2

Det er en stærkt disharmonisk gruppe, vi i starten møder, da rejsen tager sin begyndelse på toget The Darjeeling Limited. En slags indisk pendant til Orientekspressen. De tre amerikanske Whitman-brødre Francis, Peter og Jack (spillet henholdsvis af Owen Wilson, Adrien Brody og Jason Schwartzman) kaster sig i håbet om en forbedring af deres indbyrdes forhold ud på en tumultagtig rejse, der ikke kun skal bringe dem tættere sammen, men også genforene dem med deres længe savnede mor. Men alt går ikke som planlagt!

En ufrivillig ørkenvandring. En overdrevet konsumering af hostesaft. En tiger, der spreder skræk og rædsel. En slange, der stikker af og en peberspray, der blot gør ondt værre. Konflikterne er mange – humoren er vidunderlig – og filmen er varm og yderst velkommen. Den fungerer som et sublimt afbræk i den ellers linde strøm af ensartede konsumfilm, der sprøjtes ud i metermål.

The Darjeeling Limited - 3

Manuskriptet, der er skrevet af trioen bestående af Wes Anderson, Jason Schwartzman og Roman Coppola (Francis Ford Coppolas søn), er et til tider sorthumoristisk eventyr, der ikke rider på bølgen af højfrekvent humor a la Chris Rock, men som opbyder en fin og tilbagelænet humor, der fremføres smukt af de tre mandlige hovedroller. Det er en nydelse at se dem spille sammen, og især Owen Wilson bør man bemærke, da han i filmen brillerer med et fint og afstemt skuespil, der viser, at han netop formår at håndtere den underspillede komik til fulde.

Det er ikke en film med fart over feltet, men en film, der tager sig tid. Den fortæller sin historie, den tager ikke den lette genvej, og resultatet kan muligvis på nogle virke sløvt og langsommeligt, men ikke desto mindre er det netop tempoet, der er med til at forlene filmen med sin charme og uforlignelige aura af nonchalant livsførelse.

The Darjeeling Limited - 4

Som en lille bonus er der på dvd’en inkluderet en kortfilm – Hotel Chevalier – der med fordel bør ses, førend man sætter The Darjeeling Limited på. Den fortæller Jacks forhistorie, der løbende refereres til i selve filmen. Så hvis man husker at se denne først, så får man en mere uddybende forståelse for Jason Schwartzmans karakter og situation.

Ligeledes er fotograferingen sublim, hvilket ikke mindst filmens indledende sekvens bærer vidne om. En sekvens, der bider sig selv i halen, da filmen knap og nap 90 minutter senere kører ind på perronen. Farverne er sprøde og klare og afspejler smukt det indiske landskab. Så tag på rejse med de tre brødre, stig ombord på The Darjeeling Limited, og lad dig suge ind i en vidunderlig stemning af humor, venskab og familiesammenhold.

Filmen er ude på dvd fra SF-Film

The Darjeeling Limited (dvd)