Anmeldelse

D

et vækker altid opsigt, når Martin Scorsese er aktuel med en ny film, og The Departed, der nu kan erhverves på dvd, er absolut ingen undtagelse.  Denne film gør sig i øvrigt bemærket ved at være en genindspilning af den ganske udmærkede slags, hvilket da også betød, at Scorsese ved dette års Oscaruddeling modtog den lille, gyldne mandsling for bedste instruktion.

The Departed er en genindspilning af Hong Kong-filmen Infernal Affairs fra 2002. Historien centrerer sig omkring Billy Costigan (Leonardo DiCaprio), der som nyuddannet betjent i Boston bliver udset til at infiltrere byens mafia. Han er den perfekte muldvarp, da han som lille voksede op i kriminalitet, hvilket giver ham et intimt kendskab til mafiamiljøet, der styres med hård hånd af bossen Frank Costello (Jack Nicholson). Det bliver Costigans opgave at vinde Costelleos tillid og dermed hjælpe sine forsatte med at få samlet nok bevismateriale sammen til at bringe ham for retten og få ham fængslet.

The Departed (2)

Costigans involvering i projektet tager gradvist overhånd, og han ender med at være i fare for at miste sin identitet i et miljø, han langsomt opsluges af. Han konfronteres med ting, der får tungtvejende psykiske implikationer for ham, og som han ikke får mulighed for at bearbejde fornuftigt. Ikke mindst fordi, at hans to forsatte Dignam (Mark Wahlberg) og Queenan (Martin Sheen) helst ikke ser, at han opgiver sit undercover foretagende, men ufortrødent fortsætter med at samle belastende materiale mod Costello – også selvom det på sigt kan koste ham livet! Imens dette står på, har specialagenten Colin Sullivan (Matt Damon) vundet alles tillid, men er denne tillid berettiget?

Filmen er en ren tour de force af vidunderligt skuespil på alle fronter, og det var med rette, at Mark Wahlberg ved Oscaruddelingen i år var nomineret for bedste birolle. En rolle, som han desværre ikke vandt for, men som i den grad er en indikerer, at han i høj og udpræget grad mestrer skuespilkunsten. Også Leonardo DiCaprio brillerer i rollen som Costigan, og han har med sine seneste film vist, at han mestrer det dramatiske til UG. Han er en skuespiller, der blot bliver bedre og bedre – muligvis pga. af samarbejdet med Scorsese. The Departed er jo den tredje film, DiCaprio indspiller med Scorsese, hvor Gangs of New York (2002) og The Aviator (2004) var de første, og de er næste år igen aktuelle sammen, hvor DiCaprio spiller hovedrollen som Theodore Roosevelt i filmen The Rise of Theodore Roosevelt.

The Departed (3)

Et kritikpunkt, der som sådan ikke har noget med selve filmen at gøre, men som nærmere centrerer sig om det kommercielle Hollywood, er, at The Departed er en genindspilning af en i forvejen perfekt film.  Man ærgrer sig over, at Scorsese, der i sandhed er en stor filmkunstner, lader sig indfange af filmbranchens kapitalistiske klør frem for at promovere egne projekter. Noget han jo er kendt for.

Han burde, frem for at genindspille, slå på tromme for, at det amerikanske såvel som det internationale filmpublikum stiftede bekendtskab med originalen. Derfor ærgrer det mig også, at Scorsese modtog Oscaren for bedste instruktion for en film, der ikke er en “ægte” Scorsese. I stedet burde man give ham en Æresoscar for alle de mesterværker, man gennem tiden har ladet hånt om – ikke mindst Raging Bull, Taxi Driver, Goodfellas, The Age of Innocense og Casino. Når det er sagt, aå skal det naturligvis også siges, at det var et ægte Oscarmoment, da “Marty” blev kaldt op på scenen af Steven Spielberg, George Lucas og Francis Ford Coppola for at modtage sin Oscar – ikke et øje var tørt.

Blandt ekstramaterialet på dvd’en finder man bl.a. slettede scener med kommentarer af Martin Scorsese og dokumentarfilmen Scorsese on Scorsese.

 

Filmen er ude på dvd & Blu-ray fra Warner Home Entertainment

departed_xlg



Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.