T

he Happening (2008) er en moralsk fabel – en løftet pegefinger – der centrerer sig omkring et naturen-går-amok-tema.

Det er snart ti år siden, at Shyamalan instruerede den suveræne The Sixth Sense med Bruce Willis og Haley Joel Osmont. Desværre har Shyamalan med sine fem efterfølgende film ikke formået at leve op til den førstes succes og genialitet. Den, der kommer tættest på, er Unbreakable fra 2000 med Bruce Willis og Samuel L. Jackson i hovedrollerne. Herefter går det stødt og stejlt nedad bakke med Signs (2002), The Village (2004), Lady in the Water (2006) og The Happening (2008). Man kan faktisk bruge filmens tagline som billede på den dalende kvalitet, Shyamalans film repræsenterer: We’ve Sensed It. We’ve Seen The Signs. Now… It’s Happening. Med The Happening rammer instruktøren bunden … igen!

The Happening - 2

Mark Wahlberg spiller Elliot Moore, der sammen med sin kone og datteren af et dødt vennepar flygter gennem USA med en mystisk dødstrussel i hælene. Spontane selvmord finder sted – første gang i Central Park, New York – og man tænker straks terrorisme og bakteriologisk angreb.  Sådan hænger det dog ikke sammen, hvilket man ganske hurtigt bliver bevidst om.

På deres ufrivillige rejse gennem USA begynder Elliot og hans kone Alma (Zooey Deschanel) at genfinde den kærlighed, der ellers havde været forsvundet fra deres ægteskab. Et tema, der går igen i flere af Shyamalans film (bl.a. Unbreakable), og som i The Happening spiller en essentiel rolle for filmens udfald.

The Happening - 3

Filmen er godt castet, og det er ikke skuespillet, der halter – det er plottet! Den påtvungne  morale, der krænges ned over filmen, er et tidstypisk fænomen, og hvor prisværdigt det end er, at Shyamalan taler naturens sag og påpeger, at menneskeheden er slået ind på en selvdestruktiv kurs, så gør den kvælende moraliseren ikke noget godt for hverken filmens tempo eller plot.  Der er med andre over intet thrill over denne thriller!

Der er til gengæld en udpræget langsommelighed over The Happening, der må være tilsigtet. Alle Shyamalans film afvikles i et tempo, der nok nærmere strabadserer ens nerver end pirrer dem. Værst var det i Lady in the Water, der i sin skildring af et noget nær hermetisk lukket miljø (et boligkompleks), opbygger en stemning af stilstand – man kommer ingen vegne!

The Happening - 4

Det samme opleves i The Happening, hvor menneskene flygter uden at vide hvorfor eller hvorhen. Man trættes i længden af den forcerede suspense, der ikke bidrager med andet end irritation. Det er efterhånden nærmere reglen end undtagelsen, at man forventer et overraskelsesangreb, når man nærmer sig slutningen af Shyamalans film – det udebliver dog, også denne gang!

Jeg håber, at Shyamalans kommende The Last Airbender, der er sat til premiere i 2010, vil være nærmere den kvalitet, vi oplevede med The Sixth Sense og Unbreakable, for med The Happening har han instrueret sin pt. dårligste film.

Filmen er ude på dvd og Blu-ray fra SF-Film

happening_ver3_xlg

happening_xlg