É

t ord, der siger det hele: Fantastisk! True Blood er et vampyrmesterværk, der går i blodet. Første sæson af denne helt igennem eminente og bloddryppende HBO-serie med smækre Sookie Stackhouse og bideren Bill Compton tager sig delikat og smækkerlækker ud på Blu-ray. 12 episoder fyldt til randen med skæve karakterer, vampyrer, intriger, mord og – ikke mindst – en hund, der er mere end blot en hund!

HBO rider på en gigantisk bølge af succeser. En tsunamibølge, der fortsætter med at skylle suveræne tv-serier ind i stuerne til os. Serier som Deadwood, Hung, John From Cincinnati, Carnivale, Band of Brothers, John Adams, Rome, The Sopranos, The Wire, Six Feet Under, Big Love og, og, og … er alle serier, der ikke kan skamroses nok. Store serier. Episke værker. Mesterværker. Store ord? Ja, men sande ord!

Allerede introsekvensen til True Blood vidner om, at der er lagt kreativ energi en masse i serien. Den Emmy-nominerede introsekvens er skabt af Digital Kitchen, der også er firmaet bag introsekvenserne til HBO-serien Six Feet Under og Showtime-serien Dexter … begge med fantastiske Michael C. Hall i rollerne som henholdsvis bedemand og blodstænksanalytiker/seriemorder.

True Blood - Sæson 1 (2)

Det interessante ved introsekvensen til True Blood er, at man kan se alle 12 episoder i streg, og alligevel bliver man ikke træt af den. De fine stemningsmættede billeder fra Louisiana og den smukt indarbejdede symbolik, hvor modsætningerne religiøs fanatisme/promiskuøs seksualitet og liv/død skildres virtuost til nummeret Bad Things af Jace Everett. Allerede her indikeres det, at man skal til at se noget ganske særligt. Og det er True Blood, altså noget ganske særligt!

Serien, der er skabt af Alan Ball, der i øvrigt også er manden bag Six Feet Under, bygger på Charlaine Harris’ romaner The Southern Vampire Mysteries aka The Sookie Stackhouse Novels, som der pt. er skrevet 11 af. Romaner, der bedst beskrives som kulørte vampyrmelodramaer i den lumre ende af Barbara Cartland-skalaen, der er stærkt underholdende læsning. Så underholdende, at man ikke lægger bogen fra sig, når man først har vendt side et. Men lad os vende næsen mod første sæson af Alan Balls forrygende tv-serie og se nærmere på, hvad der sker i den lille vampyrinficerede sydstatsby.

Vi befinder os i den fiktive by Bon Temps i det sveddryppende og ovnvarme Louisiana, hvor kryb som slanger, alligatorer og vampyrer lever side om side med menneskene. Ikke altid i samdrægtighed, men side om side. For vampyrerne er nemlig, som det så finurligt hedder sig, kommet ud af kisten. Her i denne lille sydstatsflække arbejder telepatiske Sookie Stackhouse (spillet med sydstats-charme og ditto dialekt af Anna Paquin) på baren Merlotte’s, der drives af Sam Merlotte (Sam Trammell).

True Blood - Sæson 1 (4)

En dag dukker vampyren Bill (Stephen Moyer) op på Merlotte’s, og Sookie er solgt. Hun falder, til stor ærgrelse for Sam, der er semihemmeligt forelsket i hende, straks for den mystiske vampyr. Det falder ikke i god jord blandt Bon Temps rakkerpak, der ser skævt til vampyrerne og dem, der er sammen med dem. Men Sookie er ikke en kvinde, der lader sig knægte, så hun er ikke sen til at indlede et forhold til den fåmælte Bill, der – viser det sig – vil gå igennem ild og vand for sin menneskekvinde.

Samtidig med Bills ankomst til den lille by, begynder kvinderne omkring Sookies bror, den lettere naive kvindebedårer og Casanova-agtige Jason Stackhouse (Ryan Kwanten), at falde som fluer. Den ene efter den anden, som Jason har haft sex med, dukker op i alt anden end levende tilstand. Men hvem er det, der slå kvinderne ihjel? Er det en vampyr? Eller er det virkelig, som politibetjenten Andy Bellefleur (Chris Bauer) er fuldt og fast overbevist om, Jason, der har de døde kvinder på samvittigheden? En mordgåde tager sin begyndelse i Bon Temps, og efter 12 fantastiske episoder bliver morderen afsløret som … ja, det skal naturligvis ikke afsløres her!

Blandt andre interessante karakterer, der cirkler om Sookie, Bill og Sam, finder man Sookies veninde Tara Thornton (Rutina Wesley), der er hemmeligt forelsket i Jason og som kæmper en brav kamp med sin dybt alkoholiserede mor. Og så er der Eric Northman, der er vampyrsherif i område 5 i Louisiana og Bills overordnende. Bemærk i denne henseende efternavnet “Northman”, da Eric spilles af svenskeren Alexander Skarsgård, søn af Stellan Skarsgård. For ikke at tale om Taras fætter, den farverige og sprudlende Lafayette (Nelson Ellis), der fungerer som manden, der kan skaffe alt det ulovlige.

True Blood - Sæson 1 (7)

Med True Blood har man begået en visuel og narrativ genistreg, der skriver sig ind som noget af det bedste vampyrfiktion, der er blevet skabt i årevis. Serien er ikke blot en velproduceret æstetisk perle, hvor såvel billed- som lydside er bjergtagende, men er også en fantastisk velspillet og velinstrueret historie, der giver fuld pedal på vampyrmystikken i et lummert sydstatsmiljø, hvor sex altid står på menuen.

Og som en luksuskrølle på halen, så er den i serien indarbejdede symbolik og religions-kritik udført på så elegant vis, at den aldrig virker påtaget eller påduttet, men som fungerer på en måde, der understøtter den gode fortælling på en troværdig facon. Vampyrerne er billedet på den forfulgte race, der lige så godt kunne være de sorte, jøderne eller de homoseksuelle, tænk her på, at vampyrerne er kommet ud af kisten.

Hvis man er blevet en smule træt af al den blødsødne teenage-virak, der er omkring Twilight-filmene og de heri noget mere stuerene vampyrer, så bør man helt sikkert kigge forbi Bon Temps. Her kan man få stillet sin sult og slukket sin tørst, hvis det er de mere hardcore-udgaver af de moderne vampyrbæster, man er på udkig efter.

Første sæson af True Blood er ude på dvd & Blu-ray fra Warner Bros.

74- True Blood Sæson 1