et blev til tre sæsoner – eller hvad der svarer til 64 episoder – af den charmende og stærkt underholdende serie Veronica Mars, førend den sidste år fik kniven af tv-selskabet. Nu er første sæson – langt om længe – sendt i handlen fra Warner Brothers.

Veronica Mars er ikke en almindelig teenager. Hun er ikke en pige, der går mange af på dusinet. Hun er kæk, idérig og har et velformulerende og svovlende frækt mundtøj, der kan klaske enhver til vægs med en altid rammende, spydig og ofte stødende bemærkning. En evne, hun med glæde praktiserer overfor mentalt underbemidlede blondiner på Neptune High, hvor hun selv til daglig har sin vante skolegang.

veronicamars1

Når hun ikke passer sin skole, og når hun ikke roder sig ud i problemer, arbejder hun sammen med sin far i et detektivbureau i den trendy, californiske kystby Neptune. Her spænder sagerne fra opklaring af e-mail-svindel, biltyverier, kreditkortfusk til salg og misbrug af narkotika og meget, meget andet.

Som en diametral modsætning til den intelligens, der omgærder Veronica Mars’ person, står alle de karikerede teenblondiner, der må og skal findes i serier, der foregår på amerikanske high schools. En i denne henseende til serien godt castet “skuespiller” er Paris Hilton, der gør sin entré i seriens anden episode (Credit Where Credit’s Due), hvor hun kommer trillende på sin lyserøde scooter iført et ditto lyserødt outfit af den casual slags! En rolle, en performance, der fint matcher det mediebillede, hun så ihærdigt har struktureret af sig selv. Titlen på episoden kunne for så vidt have været The Rise and Fall of the Stupid Blonde – den ville rammende have opsummeret den funktion, hendes karakter varetager!

kristen-bell-jason-dohring-e-paris-hilton-in-una-scena-dell-episodio-questione-di-fiducia-della-prima-stagione-di-veronica-mars-59211

Første sæsons 22 episoder er bygget op omkring en række enkeltstående sager og mysterier, der skal opklares samtidig med, at der er en gennemgående rød tråd. Den røde tråd udgøres af det i første episode introducerede mord på Veronica Mars’ veninde – rigmandsdatteren Lily Kane – og den efterfølgende opklaring af sagen. En sag, der også involverer Veronicas mor, der under mystiske omstændigheder har valgt at forlade sin datter og mand.

Mordsagen, der har gjort Veronica Mars dybt upopulær blandt the rich and famous på Neptune High, trækker dybe spor i hendes sind. Ikke kun har hun mistet sin bedste veninde, hun har også mistet sin kæreste Duncan Kane, der var bror til den myrdede.  Derfor er hun ikke selv længere en del af skolens populære slæng, hun er blevet en udstødt. Veronicas far har mistet sit job som Neptunes sherif som konsekvens af mordopklaringens udfald – han beskyldte Lilys far for at være morderen af sin datter! Ydermere har Veronicas mor forladt både datter og mand i kølvandet på den uheldige mediebevågenhed, der fulgte med mandens fyring.

PhotoELF Edits: 2009:12:07 --- Batch Resized

Men var Veronicas far helt galt på den, da han beskyldte Lilys far for mordet på sin egen datter? Og er der måske mere tungtvejende årsager til, at Veronicas mor forlod sin familie og gik under jorden? Det må man selv finde ud af (det skal ikke afsløres her) når man sammen med Veronica Mars opklarer sagen og finder den rette sammenhæng!

Hvis man er fan af Buffy the Vampire Slayer, og hvis man elsker postnummeret 90210, så vil man nyde at kaste sig over Veronica Mars og de Nancy Drew-agtige mysterier og kriminalgåder, den unge amatørdetektiv hovedkulds kaster sig ud i.

Første sæson af Veronica Mars er ude på dvd fra Warner Bros. Home Entertainment

Veronica Mars - Sæson 1