E

ngelske Frank Turner har netop udgivet England Keep My Bones, der er den tidligere punk-rockers fjerde album. For de der er så uheldige ikke at have stiftet bekendtskab med Turners folk-punk-rock, så bør de starte andetsteds end lige England Keep My Bones. Albummet er desværre ikke helt op til vanlig standard, hvor særligt Love Ire & Song fra 2008, står som en fin karrieres hovedværk.

På sidstnævnte album folder Turner sit musikalske talent ud sammen med sin helt unikke tekstskrivning. Der er få som denne London-baserede sangskriver, der kan være desillusioneret, håbefuld, vred og filosofisk på samme tid. Turner har med sin akustiske guitar og jordbundne tekster slået sig ind på samme vej som et par af hans store idoler, Johnny Cash og Jerry Lee Lewis.

England Keep My Bones er på mange måder en noget ujævn størrelse efter tre ret helstøbte albums. Det kan være, at Turner prøver at lege med genrerne. Han spænder vidt f.eks. fra den ret punkede One Foot Before The Other, henover den mere klassisk folk-inspireret If I Ever Stray og English Curse, der mest af alt minder om et oldengelsk kvad, til ørerhængeren I Still Believe.

Det sidstnævnte nummer har bestemt hit-potentiale til de store radiostationer, men det er samtidig umiddelbart fejlen ved nummeret. Det mangler den kant, der ellers er så karakteristisk for Turner, både musikalsk og tekstmæssigt. Det positive ved I Still Believe, er, at nummeret måske kan åbne øjnene hos musikelskere, der så kan udforske Turners tidligere værker. Her er Sleep is for the Week et godt bud på et soundtrack for en generation med gode intentioner, der har svære betingelser for at blive realiseret. Formentligt er betingelserne skabt af dem selv, hvis man spørger den polemiske Frank Turner.

Dette fjerde album fra den desillusionerede venstrerevolutionære er på ingen måde et dårligt nyt skud på stammen, men holdt op imod tidligere bedrifter, må dommen blive tilsvarende hård. England Keep My Bones mangler noget kant i forhold til, hvad man ved Frank Turner kan. Det skal dog ikke forhindre denne anmelder i at glæde sig til, at Turner spiller op til punket folkedans i Vega d. 29. juni.

frank-turner