K

lokken nærmede sig koncertens start, ligesom fødderne nærmede sig Vega, hvorefter bybilledet forandrede sig radikalt. En eksplosion af vandkæmmet hår, undertrøjer, ternede skjorter og ikke mindst en festival af farvestrålende tatoveringer, der pyntede mænd såvel som kvinder. Disse karakteristika betegner en gruppe, der er kendt som rockabillies. Hvis man var i tvivl om at et særligt band var i byen, så kom man for lidt ud. Bandet var Social Distortion og med sig havde de Frank Turner. Mens den pyntede del af publikum beundrede hinandens overforbrug af brylcreme og imponerende kropsudsmykning, luskede jeg hen og investerede i en koncertt-shirt med Turner.

Mens fans af hovednavnet var talstærkt repræsenteret, både med t-shirts fra tidligere koncerter og tatoveringer, så var der færre, der kendte den ranglede englænder, der lystrer navnet Frank. Men de der gjorde, havde taget ophold foran scenen og bød ham velkommen, mens Social Distotions disciple skeptisk stod i baggrunden. Turner lagde ud med en stille start, samme start på det seneste album England Keep My Bones. Dette blev dog afløst af den yderst fængende Try This At Home, hvor en mindre del af publikum entusiastisk rockede med. Men også førnævnte disciple måtte efterhånden overgive sig til en uhyre veloplagt Turner, der kom udover scenekanten til overtallet af de reserverede rockabillies.

Den valgte sætliste hos Turner var præget af turneringspartneren Social Distortion, hvor punken var mere fremtrædende end folk-elementet. Her var også skruet op for guitaren, og både Turners guitarist og bassist var meget medlevende, hvilket også smittede af på publikum. Men Turner var naturligvis i centrum, og den desillusionerede idealist bød ind med en fandenivoldsk energi og kærlighed til musikken. Han fik da også liret noget gebrokkent dansk af, som det hører sig til, når man er på besøg i et givent land.

Turner fik da også engageret publikum til at synge med på I Still Believe. Et nummer, der uden tvivl appellerer bredt såvel som til rockabillies. Den version, som blev fremført live, fik den kant som nummeret mangler noget af i studieversionen. Der er ingen tvivl om, at de, der kom for at høre Frank Turner, fik hvad de kom efter, og at der i samme bevægelse blev vundet flere hjerter i Vega. Den eneste finger, der kan sættes på Turners optræden, var længden af koncerten, hvor han spillede beskedne 25 minutter. Men det er nok det lod man har som opvarmning til et kult- og kulturfænomen som Social Distortion. Der er i hvert fald skabt en grobund for en koncert i Danmark med Frank Turner som hovednavn.

frank-turner