B

erry Gordy arbejdede ved et samlebånd på Ford fabrikken i Detroit i 1950erne, men han så gennem bilindustriens os og begyndte at trykke plader til pladespilleren i stedet. Motor Town blev til Motown. Resten er musikhistorie.

I år fylder Motown 50 år. Det eksisterer ikke længere som et afhængigt pladeselskab, men er under Universal. Meget passende for et stykke universel kulturhistorie, som er gået over i verdenshistorien som et af de mest succesfulde pladeselskaber nogensinde. Kender man ikke til begrebet `motown sound´, så kender man uden tvivl kunstnerne og sangene. Marvin Gayes I heard it through the grapewine, Stewie Wonders For once in my life og The Temptations’ My girl repræsenterer kun en lille del af Motowns stjerner på musikhimlen.

I Motowns storhedstid fra 1961 – 1972 havde pladeselskabet ikke færre end 31 topplaceringer på hitlisterne. Foruden alle førstepladserne figurerede Motown i denne periode i top 10 med over 100 kompositioner. Hvad var opskriften på denne succesfulde `motown sound´, der sikrede Detroit titlen som `Hitsville, USA´? Opskriften var enkel. Berry Gordy arbejdede ud fra `KISS´ princippet – `keep it simple, stupid´. Udgangspunktet var afroamerikanske musikrødder som doo wop, blues, gospel og soul. Arrangementet var blandt andet bundet op på en distinkt basgang, et harmonisk kor og en fordobling af instrumenter, enten mixet i teknikken eller ved at lade f.eks. to trommeslagere være med i studiet. 50 af disse fløjlsbløde, men knivskarpe kompositioner, der vender vrangen ud på vokal og instrument – og på tilhørerens hjerte – kan nu høres på cd’en Motown 50.

Den udgave, der rammer de danske butikkers hylder, er spækket med hits fra blandt andet Jackson 5, Diana Ross, Marvin Gaye og Smokey Robinson. Det er en top 50 for Motowns egne hits, som fans har stemt om på nettet. Det gør desværre udgivelsen lidt mangelfuld for undertegnede. Jeg mangler lidt mere Four Tops, lidt mere gammel motown lyd. For lyden ændrede sig. Der er langt fra The Marvelettes’ Please Mr. Postman til Marvin Gayes What’s going on. I takt med at tiden ændrede sig, ændrede musikkens lyd og udsigelse sig også. Fra simple kærlighedskvaler over manglende brevskriveri til en kritik af samfund, politik og krig – Motown 50 er ikke kun et stykke musikhistorie, der her genoptrykkes på nutidens plader, den er også et udsnit af en tabt tid og dermed en historisk udgivelse.

Berry Gordy styrede sit pladeselskab ligesom en fabrik. Det var samlebåndsteknik, når producenter, sangskrivere og sangere skulle producere hit på hit. Men der var en dybfølt kærlighed til musikken til stede. Man kommer i en helt særlig sindsstemning, når man hører harmonierne og de lækre basgange, og det oser langt væk af både de tidlige 60ers uskyldige hjerte/smerte rim og af 70ernes kælne kærlighedserklæringer, jeg tænker især her på Marvin Gayes Let’s get it on. Motown har sin berettigelse 50 år efter sin begyndelse. Motown lyden bliver aldrig for gammel. Den er grundlaget for musikken i dag. Den vækker hjertet til live, og om man vil det eller ej, banker det i takt til Motown 50.

Motown 50

Dorthe Gertsen
Info følger snarest!