Ny bog om amerikanske tv-serier fra Forlaget Turbine

De nye, amerikanske tv-serier har hævet overliggeren, når talen falder på kvalitet. Flere medie- og filmforskere – blandt andet Peter Schepelern fra Københavns Universitet – drager paralleller mellem 1800-tallets store episke romaner og de nye, amerikanske tv-fiktioner, hvor blandt andet karaktertegningen og -psykologien har fået et nøk op.

Serier som “Dexter” (Showtime, 2006), “The Sopranos” (HBO, 1999), “The Wire” (HBO, 2002), “The Shield” (FOX, 2002), “Sons of Anarchy” (FOX, 2008), “Deadwood” (HBO, 2004), “Mad Men” (AMC, 2007), “Boardwalk Empire” (HBO, 2010), “The Walking Dead” (AMC, 2010) og mange, mange, mange flere er med til at tegne den nye guldalder inden for tv-fiktion.

fjernsyn-for-viderekomne-de-nye-amerikanske-tv-serier

Og nu udgiver Turbine Forlaget bogen “Fjernsyn for viderekomne: De nye amerikanske tv-serier”, der netop tager hånd om mange af ovennævnte mesterværksserier. Bogen er skrevet af skribenterne fra 16:9 – Danmarks klogeste filmtidsskrift, der tidligere har bragt fantastisk velskrevne artikler om tv-seriernes og -mediets udvikling. Bogen er i handlen.

Forlaget skriver følgende om udgivelsen:

De ryger, drikker og horer. De fremstiller narko, udøver vold og har lemfældig omgang med liv og død. Alligevel er de sært tiltrækkende. De moderne amerikanske tv-serier befolkes af en række karakterer, som vi ikke traditionelt forbinder med amerikansk tv. Fra HBO’s Tony Soprano til AMC’s Walter White og Showtimes Dexter.

Med opblomstringen af diverse kabelstationer indledtes der i 1990erne en ny guldalder for amerikansk tv-dramatik. Det brede publikum blev gradvist erstattet af nichepublikummer, og mainstream-serier blev udkonkurreret af en skæv og grænsesøgende tv-dramatik. Med serier som The Wire, Breaking Bad, Mad Men og Lost er amerikansk tv trådt ind i en ny æra præget af komplekse fortællestrategier, virtuose stilgreb og vidunderligt fejlbarlige karakterer.

Fjernsyn for viderekomne behandler en række af tidens centrale amerikanske tv-serier og byder læseren indenfor i et amerikansk tv-landskab, der har ændret sig mærkbart. Det er ikke bare tv, men TV at its best.