Film

11. december 2009

Om overfladisk, imbecil og åndløs kapitalfokuseret kulturformidling … de store kan få, de små må gå!

Det pisser mig sgu en smule af! Igen er det en film i mastodontligaen, der henvender sig til det store, brede publikum, der får en omgang unødvendig screen time i TV2’s aftennyheder, hvor Jesper Steinmetz kan småjoke sig gennem et indslag om James Camerons første film i 14 år, Avatar. En blockbusterfilm, der i forvejen sælger sig selv, bliver – allerede inden verdenspremieren – på ukyndig hypemanér helgenkåret som et uomtvisteligt mesterværk, der alene pga. filmens omkostninger vil skrive sig ind blandt de bedste i filmhistorien. Det skriger til himlen af tåbelig, unuanceret pøbelfikseret populærjournalistik!

Det er det samme med Lars von Trier. Hans film er (ofte) fantastiske, og han er indiskutabelt den mest interessante og nyskabende instruktør, vi har herhjemme. Det betyder så, at medierne kan gå i hamsterhjulsselvsving og massemasturbere over instruktørens film, når de får premiere. Senest var det torturporno-filmen Antichrist, der, for at blive i genreterminologien, blev voldtaget af massemediernes letkøbte og intelligensfornærmende journalistik.

lars_von_trier_antichristHvad hvis man – frem for producere småplatte og kulturimbecile indslag til nyhederne – fik stablet et sobert og intelligent program på benene, der fuldt ud helligede sig formidlingen af kunsten og kulturen på et niveau, der befinder sig over et infantilt forståeligt stade? I den ombæring bør man overveje at skrotte DR Premiere og Smagsdommerne!

Det er lidt samme problematik, der gør sig gældende med tyske film (eller andre ikke-amerikanske film) i danske biografer. Kun hvis filmen har fået stoppet en Oscar tværs op i rectum, bliver den promoveret herhjemme. Det vil sige, at den almene biografbesøgende dansker f.eks. blot kan nævne en lille håndfuld germanske perler, der de seneste år – grundet den gyldne mandsling – er købt hjem til distribution. Hvis man bevæger sig ud over Der Untergang, Sophie Scholl, Das Leben der Anderen, Der Baader-Meinhof Komplex, Lola Rennt og Die Welle, så står det sløjt til med kendskabet til film fra vort naboland sydover.

Det er sørgeligt, at det først er når en film kan mønstre et potentielt verdenspublikum, at den får lidt opmærksomhed af medierne. Dansk kulturjournalistik og –formidling er (i tv-regi) elendigheden selv!

avatar



Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.




0 Comments


Skal du ikke skrive en kommentar?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *