Litteratur

12. december 2014

Taschen har udgivet “William Blake: The Drawings for Dante’s Divine Comedy”

Jeg har læst Dante Alighieris (1265–1321) Den guddommelige komedie (La Divina Commedia) tre gange og i tre forskellige oversættelser. Bogen, der blev færdigskrevet i 1321, åbner sig på nye måder, hver gang man har den i hånden. Den fejede benene væk under mig, første gang jeg læste den. Det var i forbindelse med et semesterkursus i italiensk renæssancelitteratur, at jeg første gang mødte Alighieri, der brød datidens litterære normer ved at forfatte sit værk på italiensk (det bondesprog!) og ikke latin, der ellers var sproget, man som lærd skulle skrive på.

Grunden til, at bogen går under betegnelsen komedie skal findes i, at den netop er forfattet på italiensk og ikke latin. Da latin var middelalderens anerkendte litteratursprog, når det drejede sig om alvorlige ting, herunder religion, kunne en bog, forfattet på italiensk, ikke være andet end en komedie, da denne var skrevet for folket, og handler både om det hinsides og om dagliglivet.

This slideshow requires JavaScript.

Der er flere betydningsfulde kunstnere, der har illustreret bogen, og mine to favoritter er den franske billedkunstner og tegner Gustave Doré samt den engelske digter, romantiker og kunstner William Blake, der i 1820’erne skabte 102 fantastiske illustrationer til det værk, der  betød så meget for ham. Dante selv var en af Blakes største inspirationskilder.

Nu har feinschmeckerforlaget Taschen igen været så søde at udgive en bog af den trykte slags, der gør Gutenberg al ære! William Blake: The Drawings for Dante’s Divine Comedy er en bogherlighed på 324 sider, der måler 28,5 x 39,5 centimeter. Der er altså tale om endnu et gedigent mammutværk, der ikke blot kommer til at tage sig smukt ud i reolen eller på bordet, men som også på bedst mulig måde åbner op for Dante og præsenterer William Blakes illustrationer. Denne bog er en nødvendighed, hvis man interesserer sig for William Blake, Dante Alighieri og Den guddommelige komedie!

Om udgivelsen skriver forlaget:

Celebrated around the world as a literary monument, The Divine Comedy, completed in 1321 and written by Dante Alighieri (1265–1321) is widely considered the greatest work ever composed in the Italian language. The epic poem describes Dante’s journey through Hell, Purgatory, and Heaven, representing, on a deeper level, the soul’s path towards salvation. In the last few years of his life, Romantic poet and artist William Blake (1757–1827) produced 102 illustrations for Dante’s masterwork, from pencil sketches to finished watercolors. Like Dante’s sweeping poem, Blake’s drawings range from scenes of infernal suffering to celestial light, from horrifying human disfigurement to the perfection of physical form. While faithful to the text, Blake also brought his own perspective to some of Dante’s central themes.

Today, Blake’s illustrations, left in various stages of completion at the time of his death, are dispersed among seven different institutions. This TASCHEN edition brings these works together again, alongside key excerpts from Dante’s masterpiece. Two introductory essays consider Dante and Blake, as well as other major artists who have been inspired by The Divine Comedy, including Sandro Botticelli, Michelangelo, Eugène Delacroix, Gustave Doré and Auguste Rodin.

With a close reading of Blake’s illustrations, and 14 fold-out spreads to allow the most delicate of details to dazzle, this is a breathtaking encounter with two of the finest artistic talents in history, as well as with such universal themes as love, guilt, punishment, revenge, and redemption.

The authors:
Sebastian Schütze was a longtime research fellow at the Bibliotheca Hertziana (Max Planck Institute for Art History) in Rome. He is a member of the academic board of the Istituto Italiano per gli Studi Filosofici in Naples, and a corresponding member of the Österreichische Akademie der Wissenschaften. From 2003 to 2009 he held the Bader Chair in Southern Baroque Art at Queen’s University in Kingston. In 2009 he was appointed Professor of Early Modern Art History at Vienna University. After studying in Pavia, Bologna and Geneva, Maria Antonietta Terzoli taught at the universities of Geneva and Zurich. Since 1991 she has been a professor at the University of Basel, where she is head of the department of Italian Studies. A philologist and interpreter of literary text, she specializes in Italian literature.

William Blake - Dante - Complete Drawings - Taschen - Fiktion & Kultur - 1



Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.




0 Comments


Skal du ikke skrive en kommentar?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *