Comics

20. april 2018

TEGNESERIENYT: “Reporteren Tintins oplevelser: Det knuste øre” (fundamentalistisk retroudgave i sort-hvid)

Forlaget Cobolt har netop udvidet deres i forvejen imponerende katalog af Tintin-titler med den fundamentalistiske retroudgave i sort-hvid af “Det knuste øre“. Bogen er indbundet, udstyret med stofryg, er på 140 sider og koster 348 kroner.

Om bogen og de fundamentalistiske udgaver skriver forlaget følgende:

Om Reporteren Tintins oplevelser: Det knuste øre – fundamentalistisk retroudgave i sort-hvid

Det knuste øre blev tegnet i sort-hvid i 1935-37 og første gang udgivet i albumform i Belgien i 1937. I 1943 ommonterede og delvis omtegnede og farvelagde Hergé historien – men her er der tale om den ultimative, fundamentalistiske retroudgave i en teknisk kvalitet, der afspejler den oprindelige belgiske udgave så nøje som muligt: I sort-hvid, men med indsatte helsides farveplancher, indbundet med stofryg og lakeret forsidebillede.

Om de fundamentalistiske retroudgaver i sort-hvid

De første ni Tintinhistorier, skabt mellem 1929 og 1941, eksisterede oprindelig kun i sort-hvid. Først senere ombrød og omtegnede Hergé dem og farvelagde dem til det velkendte format med 64 sider i farvetryk – bortset fra den allerførste historie, ”Tintin i Sovjetunionen”, som han lod være, som den var. Nu fås alle ni sort-hvide versioner endelig på dansk i en delikat retroudgave.

De sort-hvide Tintinudgaver fra 1930’erne anses af mange for at være selve grundbyggestenen for europæisk tegneseriekunst og ikke mindst det, der i dag kendes som den fransk-belgiske albumtradition, og som har fejret så store triumfer i de sidste halvtreds år i mange lande – ikke mindst Danmark.

De fundamentalistiske udgaver i sort-hvid kaldes også for Tintin unplugged – og det er, hvad det er: den rene og vildeste tegneserieenergi, der trods næsten hundrede år på bagen fortsat i dag kan læses med stort udbytte. Den rå Hergé uden filter, begyndelsen på alting, så at sige. Grundlaget for Hergés livsværk, der blev en form for krønike om det tyvende århundrede, et katalog over samtidens kulturer, og på mange måder en spejling af Hergés eget liv gennem tre fjerdedele af hans århundrede.

 


Om skribenten

Robert Rasmussen
Jeg er film- & litteraturskribent, kulturafhængig, kunstelsker og mag.art. i litteraturvidenskab med en magisterkonferens om maskemonstre i moderne horrorfilm fra 1960 til i dag. Jeg er også tegneseriesluger, horrornørd, tv-serienarkoman, filmafhængig samt bogorm & læsehest med skrive- og ordkløe. Jeg dyrker 80'ernes kulturprodukter i usund grad, og jeg har en forkærlighed for filmkitsch, de fantastiske genrer samt Spielberg & Co. Jeg er filmmerchandisesamler, Disney-aficionado, animationselsker samt stifter af Fiktion & Kultur. Mit forhold til ovenstående er kronisk og uhelbredeligt. Læs (meget!) mere her.




0 Comments


Skal du ikke skrive en kommentar?


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *