Kunst

12. september 2011

Udstillingen “Renæssancens ansigter” i Berlin får fine anmeldelser

Desværre når jeg næppe til Berlin, inden udstillingen “Renæssancens ansigter” på Bode-Museum tages af plakaten den 20. november. Det er noget øv. Faktisk så meget øv, at det ikke blot kræver ét, men hele to udråbstegn … så, øv!! Det ville – som jeg skriver her – have været så fantastisk at se Leonardo da Vincis portrætmesterværk “Dame med hermelin”, der er udlånt fra Czartoryski Museum, Nationalmuseet i Krakow. Hun ryger allerede den 31. oktober videre til London, hvor hun skal udstilles på National Gallery.

Nå, men Henriette Harris, der er bosat i Berlin, gør ikke tingene bedre med sin artikel i Information, hvor hun skriver, at udstillingen kandiderer til årets udstilling i Berlin. Det afføder et resolut “ARGH!!!” fra undertegnede. Det ville have været fantastisk ikke kun at opleve Leonardo da Vincis mesterværk, men også mesterværker af Giovanni Bellini, brødrene Antonio og Piero del Pollaiuolo, Filippino Lippi, Raffael, Lorenzo di Credi og Andrea Mantegna.

Nå, men man kan – desværre! – ikke nå alt, og der kommer heldigvis flere lækre særudstillinger, man kan se frem til. Men her er omtalte artikel af Henriette Harris, som man jo altid kan leve igennem.