ANMELDELSE: “The Complete X-Files: Behind the Series, the Myths, and the Movies”

Det er 24 år siden, at FBI-agenterne Fox Mulder og Dana Scully, spillet af David Duchovny og Gillian Anderson, første gang trådte frem på tv-skærmene i Chris Carters banebrydende tv-serie “The X-Files”. Det var i 1993, og serien er sidenhen blevet et verdensomspændende kultfænomen, der for længst har opnået status som klassiker. I alt affødte serien 10 sæsoner bestående af 208 episoder, to spillefilm, spin off-serierne “Millennium” og “The Lone Gunmen” samt romaner, tegneserier og merchandise.

Med den reviderede og opdaterede udgave af “The Complete X-Files: Behind the Series, the Myths, and the Movies” er man godt rustet til på ny (eller for første gang!) at stævne ud med FBI-agenterne på jagten efter monstre, aliens og – ikke mindst – sandheden! Bogen, der er udgivet af Titan Books, er en flot hardbackudgivelse på 224 sider, der måler 28×26 centimeter.

The Truth Is Out There!
– Tagline til “The X-Files” (1993-2016)

Sidste år vendte “The X-Files” tilbage til tv-skærmene i en 10. revival-sæson. Denne sæson skulle have været et enkeltstående tilfælde, men grundet succesen, har tv-netværket Fox bestilt en 11. sæson bestående af ti episoder, der får premiere senere i år. Så vi kan altså se frem til mere spænding med Mulder og Scully, der i dag er blevet et af tv-historiens mest markante makkerpar.

“The Complete X-Files: Behind the Series, the Myths, and the Movies” udkom oprindeligt i 2008, men blev sidste år genudgivet i en opdateret og revideret udgive, så den også kom til at indeholde informationer om den nye, tiende sæson. Bogen er lidt af en bibel for “X-Files”-fans, hvor man kan søge om informationer om alle ti sæsoner, som den Emmy- og Golden Globe-vindende serie har affødt fra 1993 til 2016. Der er tale om en gennemillustreret guide, der afdækker et hav af aspekter ved én af den moderne tv-histories vigtigste serier. En serie, der revitaliserede horror og science fiction, der pludselig blev mainstream og alment accepteret af tv-seere, der normalt ikke beskæftigede sig med disse genrer.

Da TV2 oprindeligt sendte serien i midten af 90’erne – i øvrigt under titlen “Strengt fortrolig” var det noget, man så frem til. Et højdepunkt på ugen, der blev skrevet ind i kalenderen. Ja, det var før dvd’en, internettet og streaming var ren science fiction! I dag har man adgang til serien med et hurtigt klik på en af de mange streamingtjenester, eller også har man, hvilket naturligvis er at fortrække, serien på dvd.

Bogen indledes med et fint forord, der er skrevet af Chris Carter, seriens skaber. Der er også en indledning skrevet af J.J. Abrams og en introduktion ved Frank Spotnitz, der har fungeret som fast producer på såvel “The X-Files”, som på spin off-serierne og filmene.

Forlaget præsenterer bogen som den eneste autoriserede bog, der gennemgår alle ti sæsoner af kultserien samt filmene, hvilket naturligvis tager sig godt ud i en præsentationstekst. Der findes dog andre bøger, der mere udførligt gennemgår hver enkelt af de 208 episoder, hvor denne bog “blot” laver punktnedslag på nogle af seriens vigtigste og populæreste episoder.

Som det kendetegner mange andre film og tv-bøger fra Titan Books, så er denne også et overflødighedshorn af fotos, der spænder over 24 år: Der er behind the scenes-billeder, production stills, private billeder og billeder, der ikke tidligere er blevet publiceret. Det er en guldgrube for fans af serien, der kan gå på opdagelse i bogen, der er velspækket med et fantastisk udvalg af billeder.

Bogen byder også på interviews med mange personer, der gennem årene har været tilknyttet serien: Skuespillere, producere, forfattere og mange flere kommer til orde og fortæller om den serie, der har været brobygger for sådanne nyere serier som “Grimm”, “Supernatural” og “Fringe”.

Bogen afsluttes med et komplet episodeoverblik over alle ti sæsoner med informationer om, hvornår den enkelte episode blev vist første gang samt de personer, der har skrevet episoderne.  Så med denne bog i hånden er man særdeles godt bevæbnet til at stævne ud på mystiske eventyr med Mulder og Scully for at afdække den sandhed, der er et sted derude … hvis man ellers tør lede?

INFO OM UDGIVELSEN:

Titel: The Complete X-Files: Behind the Series, the Myths, and the Movies
Forfatter: Matt Hurwitz & Chris Knowles