ANMELDELSE: “RoboCop: The Definitive History” af Calum Waddell

Part man. Part machine. All cop. The future of law enforcement.

Sidste år fyldte Paul Verhoevens “RoboCop” (1987) 30 år.  Filmen er et dystopisk fremtidsmareridt, hvor alle er sig selv nærmest. Det er the almighty dollar, der sætter dagsordenen, og kapitalismen har sat sig tungt på næstekærligheden.

Filmen, der blev en svimlende succes, affødte to efterfølgere, en genindspilning, live action- og animationsserier, computerspil, tegneserier og masser af merchandise og legetøj.

Calum Waddells “RoboCop: The Definitive History” fra Titan Books giver et om ikke definitivt indblik i franchisen, så dog et meget grundigt og læseværdigt. Bogen, der er cirka 30×23 centimeter, udgøres af 224 gennemillustrerede sider og tegner filmseriens historie op fra 1987 til 2017, hvor José Padilhas genindspilning havde premiere.

RoboCop er en af de mest ikoniske figurer i moderne filmhistorie, og Waddells bog giver et grundigt indblik i filmenes produktionshistorie og franchisens udvikling. Bogen er spækket med stills og concept art, der ikke tidligere har været offentliggjort. Der er kopier af manuskriptsider, spritnye interviews, design-skitser, plakatkunst og behind the scenes stills, der alt sammen er med til at give et nuanceret billede af én af 80’ernes vigtigste film.

Med et budget på blot 13 millioner dollars, formåede “RoboCop” at indspille flotte 53 millioner dollars alene på det amerikanske marked. Det var en svimlende succes for filmselskabet Orion, der fluks søsatte en efterfølger, der fik premiere i 1990.

Paul Verhoeven blev skiftet ud med Irvin Kershner på instruktørposten, men det var fortsat Peter Weller, der iførte sig det ubehagelige cyborg-kostume. Også Nancy Allen var at finde på rollelisten igen. Da filmserien nåede til sit tredje kapitel i  1993, var Peter Weller sprunget fra, og Robert John Burke afløste ham i franchisens absolut svageste kapitel.

Alle filmene – både de tre originale og genindspilningen – bliver gennemgået minutiøst af Waddell, der har afsat et kapitel til hver bog. Arven efter “RoboCop” gennemgås også, og her præsenteres man blandt andet for tv-serierne, tegneserierne, merchandise- og legetøjsprodukterne og computerspillene. Det er en grundig og flot bog, der bør finde vej til reolen, hvis man interesserer sig for ikke blot “RoboCop”, men også for science fiction og filmindustrien i 80’erne og 90’erne.

Det er en sand fornøjelse af dykke ned i tilblivelseshistorien bag én af 80’ernes og genrens bedste film. Waddell skriver flydende, og man føres med kyndig hånd bagom kulisserne på filmene, og man får et intimt indblik i, hvorledes manuskriptforfattere, instruktører og skuespillere arbejder. Dette er i sandhed en læseværdig bog, der taler til alle, der interesserer sig for filmhistorie.

INFO OM UDGIVELSEN:

Titel: RoboCop: The Definitve History
Forfatter: Calum Waddell