ANMELDELSE: “The James Bond Archives” af Paul Duncan

Forlaget Taschen er kendt for sine flotte bøger, der henvender sig til feinschmeckere. Det er bøger, der ikke blot tager sig godt ud rent æstetisk, men som også er spækket med billeder og viden. Ofte er bøgerne meget store og i en liga for sig selv. Ja, forlaget markedsfører faktisk deres mammutklepperter under betegnelserne XL og XXL, hvilket siger alt om størrelsesordnen, vi er ude i.

For denne bogs vedkommende – “The James Bond Archives” – er der tale om en nedskaleret XXL-udgave, der er blevet relanceret som en XL-model, hvilket forlaget har for vane at gøre. Bogen er dog stadig gedigen i såvel størrelse som vægt, og den 34×27 cm stofrygsindbundne herlighed af en James Bond-bog udgøres af 624 siders velillustreret produktionshistorie, der afdækker alle film fra “Dr. No” (1962) til “No Time to Die For” (2021).

Pussy Galore: My name is Pussy Galore.
James Bond: I must be dreaming!

– Citat fra “Goldfinger” (Guy Hamilton, 1964)

Forleden døde Roger Moore af kræft, 89 år gammel. Han var den fjerde skuespiller, som portrætterede den britiske agent med licens til at dræbe, og det gjorde han godt. Han debuterede som James Bond i 1973 i Guy Hamiltons “Live and Let Die”, og 12 år efter afsluttede han sin Bond-æra i John Glens “A View to a Kill” fra 1985. I alt medvirkede elegantieren Moore i syv Bond-film, der naturligvis alle bliver nøje gransket i “The James Bond Archives”, som er redigeret af én af Taschens faste filmeksperter, nemlig Paul Duncan. Hvis man gerne vil have Roger Moore selv til at guide én gennem det imponerende Bond-univers, så skal man købe “Bond om Bond”, som Moore skrev sammen med Gareth Owen. Den er spækket med herlige anekdoter!

De fleste er på et eller andet tidspunkt, i en eller anden form, stødt på James Bond. Enten har man læst Ian Flemings romaner, set filmene, spillet computerspillene, læst tegneserierne eller måske man endog har været et smut forbi den kortlivede animationsserie “James Bond Jr.”, som kørte over 65 episoder fra  1991 til 1992. Under alle omstændigheder, så skal man have levet i en jordhule, hvis man ikke ved, at Bond er glad for kvinder, vodka-martinier og ynder at præsentere sig med efternavnet først, “Bond, James Bond!”

Siden filmdebuten i 1962 er der sket meget i James Bond-land, og franchisen tæller i dag 24 EON-producerede film, som alle bliver gennemgået og præsenteret i Taschens flotte bog. Filmserien har udviklet sig over fem årtier, og syv forskellige skuespillere har på hver deres særegne måde skildret den agent, der i dag kendes kloden rundt: Fra Sean Connery, David Niven og George Lazenby til Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan og Daniel Craig.

“The James Bond Archives” er skrevet i sammenarbejde med EON Productions, og udover den syndflod af billedmateriale, der blandt andet udgøres af on-set photos, ikke tidligere publicerede  stills, set designs, storyboards og produktionsnoter, finder man også interviews med flere end 150 personer, der alle har arbejdet på James Bond-filmene over de 53 år, som filmserien på imponerende vis gaber over.

Det er vidt forskellige personer, der kommer til orde, og der gengives beretninger fra producere, stuntmen, skuespillere, instruktører, produktionsdesignere, fotografer og klippere, der alle er med til at give et indblik i, hvorledes Bond-filmene gennem tiden er blevet til.

Bogen er, som jeg skriver indledningsvis, en æstetisk fornøjelse, der kæler for øjnene. Den er alt det, en flot bog skal være. Det er en nydelse at bladre sporadisk i den, at sluge de mange billeder, at føle kvaliteten af papiret, når man vender den ene side efter den anden. Det er en bog, der ville gøre Gutenberg stolt i disse forfærdelige e-bogs-tider, hvor alt skal være digitalt.

Når det er skrevet, så er bogen naturligvis ikke blot en skønhed og en pyntegenstand, der skal ligge fremme på sofabordet og tage sig pæn og indbydende ud. Nej, den er skam spækket med viden, der åbner op for produktionshistorien bag de 24 film, der i skrivende stund er blevet produceret i filmhistoriens ældste (og længste) filmserie. Man bliver med andre ord beriget med såvel viden som skønhed, når man investerer i denne moppedreng fra Taschen, der bør befinde sig i reolen hos alle dem, der kalder sig selv film- og (i særdeleshed) James Bond-elskere. Den er et must buy, ja den er!

Og imens alle vi Bond-elskere venter på film nummer 25, der igen har Daniel Craig i hovedrollen, så kan man meget passende mindes Roger Moore ved at gense én (eller alle) af de syv film, han medvirkede i samt huske på Moores egen fortolkning af den figur, han op gennem 70’erne gjorde til sin egen:

“Sean played Bond as a killer – I played him as a lover!”

INFO OM UDGIVELSEN:

Titel: The James Bond Archives