Det trettende bind i Peter Madsens saga over den nordiske mytologi (“Balladen om Balder”) er en storslået, visuel beretning om had, kærlighed og jalousi. Det er en krønike om den listige, grønne djævel, der selv i det bedste menneske kan fremprovokere slette handlinger ved at så et bittert korn af brødnid dybest inde.
Næste år, hvor femtende og sidste bind i serien om de nordiske guder udgives, kan Peter Madsens gude- og jætteværk samtidigt fejre rundt. Det er således 30 år siden, at første bind i serien (“Ulven er løs”) blev udgivet på det hedengangne Interpresse.
Beretninger om skærmydsler bror og bror imellem finder man repræsenteret ikke blot i den nordiske mytologi, men også i kristendommen, hvor man i “Bibelen” f.eks. støder på historien om Kain og Abel. Her og nu skal vi møde Høder og Balder, der er hovedfigurerne i denne vidunderligt farverige historie, der som skrevet udgør bind 13 (“Balladen om Balder”) i Valhalla-serien.
I historiens dystre start har Loke forvildet sig til Hel. En drøm – et mareridt af svedfremkaldende proportioner – har hjemsøgt den stakkels hamskifter, der med et sæt vågner fra det ubehagelige og ufrivillige eventyr, han er blevet involveret i. Han er inderligt overbevist om, at han vil være den direkte årsag til Balders endeligt, så han gør alt for ikke at befinde sig alene med den blonde yndling. Han skulle jo nødigt pådrage sig gudernes bistre vrede!
Balders mor – gudinden Frigg – udviser stor bekymring for sønnens ve og vel. Især da hun erfarer, at Loke har haft disse onde drømme, der involverede såvel Balder som dødens Gudinde, Hel. Derfor får hun jætter og guder, planter og træer til at sværge på, at de ikke vil gøre Balder ondt. Men en forglemmelse har sneget sig ind, der vil få en uheldig kæde af begivenheder sat i svingninger, som selv en uheldig gudindemor vil stå magtesløs overfor.
Som den velmenende bror, Balder er, tager han sig med påtrængende kærlighed af sin blinde bror Høder, der gradvist opbygger en ulmende irritation over dennes ulidelige godhed. Langsomt udvikler irritationen sig til had og jalousi – ikke mindst, da Høder tror, at Balder gør tilnærmelser til den smækre valkyrie Nanna.
For de fleste vil sagens og historiens udfald næppe komme som en overraskelse, ikke hvis man da har lyttet efter med blot et halvt øre i religionstimerne. Men for dem, der endnu har historien til gode, skal jeg naturligvis ikke afsløre, hvorledes hamskifteren Loke og en uskyldig mistelten bliver midlerne, der medvirker til at nå det uundgåelige mål!
Med bind tretten har Peter Madsen skabt et formfuldendt stykke tegneseriekunst, der smyger sig elegant om myten om Balder og Høder. De smukke streger – de lækre farver – gør det til en æstetisk nydelse igen (og i anden form) at få fortalt den tudsegamle historie om broderkærlighed og broderhad.