Egmont Serieforlaget er aktuelle med det niende bind i serien “Basserne: Den komplette samling striber og søndagssider”. Denne gang er vi nået til årene 1967-1968, og vanen tro skildres det glade, hektiske og (i videre omfang) kaotiske liv i Pløresødallejren med stor humor.
Mort Walkers Basserne (eller Beetle Bailey, som serien hedder på engelsk) er én af tegneseriehistoriens største genistreger. Serien har imponerende 58 år på bagen (de første striber blev tegnet i 1950), og herhjemme er vi nået til udgivelse nummer 810 i 14-dages bladet Basserne, der blandt andet også indeholder historier med Hagar, Mads og Misse, Garfield og Den lille Splint.
Jeg har, lige siden jeg som ganske ung fik mit første årshæfte med Basserne, trofast fulgt livets travle gang i Pløresødallejren. De evige skænderier mellem dovendidrikken Jens Fup (Beetle Bailey) og den hidsige og lettere ondskabsfulde S’janten (Sarge Orville P. Snorkel) danner ramme om det skæve militærunivers, der er befolket af sådanne geniale karakterer som Generalen (Amos T. Halftrack), Fjotte (Zero), Løjtnant Pjock (Lt. Sonny Fuzz), Kokken (Cookie) og mange, mange andre.
Som æstetisk ramme omkring de fornøjelige striber finder man en gedigen hardcover-indbinding. Papirkvaliteten er glittet og lækker, historierne noget af det bedste, man kan forestille sig og kvaliteten af de genoptrykte striber upåklagelig. Der er nemlig, som der står i bogen, lagt et stort arbejde i at restaurere dette arkivmateriale – og det kan man mærke.
Ja, de fyrre år der er gået, siden disse striber blev tegnet, har ikke haft en negativ effekt på seriens humor – absolut ikke! Man klukler sig igennem bogen, der indeholder vidunderlige slap-stick-situationer mellem de forskellige soldater i Pløresødallejren – ikke mindst imellem den kærligt bistre S’janten og den dovne sovetryne Jens Fup! Der er, når man tænker nærmere over det, en finurligt sjov lighed mellem André Franquins Vakse Viggo og Jens Fup samt det forhold, de hver især har til søvn såvel som arbejde og deres chefer…
Bindets 328 sider indeholder ikke blot alle striberne og søndagssiderne fra 1967 og 1968, det indeholder også en lang række informativt materiale om seriens tilblivelse, dens skaber og de andre striber, han tegnede.
Det historiske materiale – i alt ni velillustrerede sider – giver et fint indblik i Mort Walkers tegneserieverden, liv og samtid. Det er netop sådant historisk materiale, man ikke kan få nok af, og som gør bøger som disse ekstra spændende at få mellem sine fingre.
Bogen indeholder også en række ucensurerede striber. Et eksempel på en sådan er striben fra 27. april 1967, hvor en række letpåklædte balletdanserinder var lige lovligt vovede for en avis i Cleveland. Resultatet blev, at pigerne blev anstændigt dækket til med sorte kjoler. Begge striber er med i bind ni, så man ved selvsyn kan konstatere, hvor meget tiden har ændret sig de sidste 41 år.
“Basserne: Den komplette samling striber og søndagssider” er en bogserie, der skriver sig smukt ind blandt Egmont Serieforlagets øvrige gedigne hardback-udgivelser. Så hvis man kender forlagets andre serier (blandt andet Lucky Luke, Asterix, Hall of Fame, Splint & Co), så vil man vide, at man får kvalitet for sine penge.
Hvis man er fan af Basserne, så bør man ikke blot investere i dette niende bind (der som de tidligere udgives i en delikat hardback med guldtryk på ryggen), nej så bør man tegne abonnement på serien. Serien – og dette bind – er et must for tegneseriefans, der ikke må mangle i samlingen!