Patricia G. Bermans pragtværk over dansk 1800-tals kunst – “Nyt lys over 1800-tallets danske maleri” – giver et berigende og belærende indblik i en af dansk kunsts mest interessante perioder. Med over 200 gengivelser af danske nøgleværker er dette en bog, der leverer et suverænt overblik over 1800-tallets malerkunst, og som viser diversiteten i stilen hos periodens mange forskellige kunstnere.
Patricia G. Berman har for en amerikaner specialiseret sig i noget så atypisk som nordisk kunst. Hun har koncentreret sin forskning omkring Edward Munch og moderne skandinavisk kunst (har skrevet flere bøger indenfor feltet) samt modtaget Aurora Borealis Prisen fra Nordisk Ministerråd. Med nærværende bog har hun skabt et værk, der ikke blot åbner dørene til de mere kendte navne i den pågældende periode, men som også indlemmer en fyldig præsentation af de kunstnere, der ofte glemmes og forbigås i farten.
Det er altså således både de store og alment kendte navne som Nicolai Abildgaard, Jens Juel, C.W. Eckersberg, Christen Købke, P.S. Krøyer, Michael og Anne Ancher, J.F. Willumsen og Vilhelm Hammershøi, der gennemgås og præsenteres, såvel som det er de knapt så (i almen forstand) kendte som Martinus Rørbye, Vilhelm Melbye, Christian Krogh, Hugo Birger, Berta Wegmann, Harald Slot og Ejnar Nielsen. Bogen udgør en imponerende spændvidde af forskellige kunstnere stilarter, der alle har været med til at tegne 1800-tallets kunst.
Fra september 2006 til januar 2007 var der en særudstilling med L.A. Rings malerier på Statens Museum for Kunst – “På kanten af verden” – der ikke kun gav et imponerende indblik i denne kunstners liv og værker, men som også åbnede op for en spænende periode i dansk kunst, hvor realisme og symbolisme krydser klinger.
I Bermans bog – i kapitlet “Den frie udstilling og det psykologiske gennembrud” – har en række af L.A. Rings mere kendte malerier fundet plads (bl.a. “Banevogteren” fra 1884) der afbilleder en jerbanearbejder, som er trukket helt frem i forgrunden af maleriet, med hænderne ned langs siderne spejdende mod et tog, der nærmer sig i det fjerne. Han er vendt bort fra beskueren og er iført træsko og en blå bluse, hans anonymitet og let ludende holdning antyder en konfrontation mellem gamle, lokale mønstre og den nye teknologi, der forvandler landskabet.
Ligeledes finder man også mere impressionismeprægede malerier hos L.A. Ring – bl.a. “Ung pige, der ser ud ad et vindue” fra 1885), der vækker mindelser om et lignende hos Auguste Renoir. L.A. Ring havde mange tangenter at spiller på, hvilket kapitlet i Bermans bog fint illustrerer.
Hvis man ønsker – efter at have læst Bermans flotte bog – at udvide sin horisont inden for netop denne periode af dansk kunst, så skal følgende bøger anbefales: Ida Haugsteds “Italiens smukkeste egn – Dansk guldalder i Albano, Frascati og Nemi”, Poul Vads “Hammershøi”, Torsten Gunnassons “Nordic Landsape Painting in the Nineteenth Century” samt Hans Edvard Nørrgård-Nilsens mastodontværk om Christen Købke.