It will blow you through the back wall of the theater!
– Tagline til “Die Hard” (John McTiernan, 1988)
Titan Books har udgivet lidt af en feinschmeckersag, der tager kyndigt hånd om “Die Hard”-franchisen (1988-2013). “Die Hard: The Ultimate Visual History” er skrevet af James Mottram og David S. Cohen og har et forord ved seleveste John McTiernan.
Bogen, der måler 28×23 centimeter, er en gedigen hardback på 224 sider, der i et sandt billedorgie fører læseren ind i det filmunivers, der sidste år kunne fejre sin 30-års fødselsdag.
Hans Gruber: This time John Wayne does not walk off into the sunset with Grace Kelly.
John McClane: That was Gary Cooper, asshole.
Ovenstående citat opsumerer ganske fint, hvad det var, vi fik i 1988, da den første “Die Hard” gjorde sit indtog i biograferne. Vi fik en gavflab, der strøede om sig med rappe og flabede kommentarer, og som med et beskidt sprog, en proper næve og en Beretta med et fyldt magasin håndterede skurke ad libitum på en herligt afvæbnende måde. Her havde vi en figur, der ikke fandt sig i noget, og som på en Dirty Harry-agtig måde tog loven OG forbryderne i egen hånd.
At filmen skulle blive en klassiker stod ikke skrevet i sandet, men det er den blevet … endog en juleklassiker, der også her i huset er en fast del af filmprogrammet, når kalenderen skriver december. Filmen er blevet fulgt op af fire efterfølgere, hvor det kun er de to første – “Die Hard 2: Die Harder” (Renny Harlin, 1990) og “Die Hard With a Vengenance” (John McTiernan, 1995) – man bør bekymre sig om. Sammen udgør de første tre film en fin, selvstændig trilogi, der alle har står gensynsværdi og som skriver sig ind i filmhistorien som én af de mest vellykkede trilogier. De to andre film bør ikke nævnes, bør ikke ses.
“Die Hard: The Ultimate Visual History” fra Titan Books er en visuel historie, der kun er “ultimativ” indtil den dag, hvor franchisen får endnu et kapitel. Og det sker givetvis inden længe. Men når det er sagt, så er konceptet, der ligger bag forlagets bogserie af “Ultimate Visual History”-bøger, et fortrinligt et af slagsen.
Denne bog, der bør finde vej til alle “Die Hard”-fans bogreoler, er vanen tro fyld med sjove indlæg, skitser, manuskriptudkast, billeder, storyboards af slettede scener, plakater, blue prints og meget, meget andet, der også kendetegner de andre bøger, forlaget har udgivet.
Forfatterne tager læserne ved hånden og fører os med ind i produktionerne på alle fem film i serien, og vi får et eksklusivt kig bag om scenerne via alle de sjældne og ikke tidligere publicerede billeder, bogen er spækket med. Alene det at kigge bogen igennem er en fornøjelse, og når forfatterne til og med skriver levende og entusiastisk om filmene, ja så gribes man blot mere af nostalgien og lyst til at gense filmene (i hvert fald de første tre).
Bogen er spækket med interviews, hvor man får en masse anekdoter fra filmproduktionerne, der ellers hidtil kun har været tilgængelige for dem, der har arbejdet med franchisen. Det er herlig, berigende læsning, der gør én klogere på én af den moderne filmhistories mest populære filmserier og -karakterer.
Lad derfor disse ord være mine sidste: Yippee ki-yay, motherfucker … buy that book!