ANMELDELSE: “The Making of Star Wars” af J.W. Rinzler

Imens vi venter på, at det næste kapitel i den fortløbende galaksesaga får dansk biografpremiere den 14. december, kan vi meget passende se tilbage på den film, der i 1977 skrev filmhistorie og som ikke blot redefinerede en hel genre, men også en hel filmindustri. Der er naturligvis tale om George Lucas’ “Star Wars”, som i år kan fejre sin 40-års fødselsdag.

I den forbindelse kan det på det varmeste anbefales, at man anskaffer sig første bind i J.W. Rinzlers bogtrilogi. Det er en bog, der er selve billedet på, hvorfor bøger skal stå i reolen og ikke gemmes væk som en digital fil på en e-bos-læser: “The Making of Star Wars: The Definitive Story Behind the Film” er en perle af en bog, der ikke må mangle i ens bogsamling. Det er forlaget Aurum Press, der står bag den 372 sider lange, gennemillustrerede og 29 x 27 centimeter store herlighed af en coffee table book.

A long time ago in a galaxy far, far away…
– Tagline til “Star Wars” (George Lucas, 1977).

George Lucas havde brugt næsten ti år på “Star Wars”, da filmen havde premiere tilbage i 1977.  Med sine banebrydende effekter indvarslede den en ny tid for filmindustrien, og genren blev redefineret for altid. Det formulerer Peter Jackson, der skriver forordet i J.W. Rinzlers bog, på smukkeste vis:

If you were to take “Star Wars” away, out of film history for a moment, and therefore all the technology that was generated by “Star Wars”, you would just be seeing a whole fifferent landscape of entertainment over the last thirty years. Nowhere near as exciting. We’d all be in cinemas with terribly scratchy optical soundtracks watching celluloid disintegrate before our eyes …

“Star Wars”, der er et skønt sammenkog af klassiske føljetonserier fra 50’erne, blandt andet “Flash Gordon”, amerikanske westerns, Akira Kurosawas film, europæiske tegneserier og et udtræk af en lang række mytologier og religioner, er i dag blevet til et af filmhistoriens mest populære universer, der hele tiden udvides med nye film, tv-serier, tegneserier, romaner, fagbøger, legetøj og merchandise. Den udvikling havde den ellers så fremsynede George Lucas næppe forventet, hvis man havde spurgte ham fore fyrre år siden, da den første film fik premiere i Mann’s Chinese Theater den 25. maj 1977.

Og fra sommeren ’77 er det kun gået én vej: Fremad med lystes hast! Med Rinzlers mastodontbog i hånden får man adgang til filmens produktionshistorie, der – i hvert fald, hvis man er filmelsker og
“Star Wars”-fan – er mindst lige så spændende som filmen selv.

Rinzler har samlet og gengivet 50 interviews, der blev udført med en række nøglepersoner hos Lucasfilm i årene 1975 til 1978. Disse interviews er for første gange blev fisket ud af Lucasfilms imponerende arkiver. Blandt de interviewede finder man blandt andre George Lucas, Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Anthony Daniels, John Williams, den legendariske productiondesigner John Barry.

Man bliver kastet tilbage i tiden, og bogen emmer af gejst og gåpåmod, der altid har kendetegnet Lucas og de folk, han har omgivet sig med. Når man læser sig igennem den imponerende velkomponerede bog bliver man smittet af den entusiasme, som folkene bag filmen tog med sit på settet.

Udover de øjenåbnende interviews, byder bogen også på en imponerende mængde production– og behind the scenes stills, anekdoter samt concept art, som ikke tidligere er blevet gengivet i bogform.

Bogen giver også et indblik i, hvorledes sagaen KUNNE have udviklet sig. Filmens evolutionshistorie præsenteres nemlig, og man kan læse om Annikin Starkiller (!) samt møde et stort monster med grøn hud, ingen næse og gæller, der hedder … Han Solo!

Der er manuskriptudkast fra George Lucas’ notesbøger, man får historien om Industrial Light & Magics fødsel og hvorledes dette special effects-firma revolutionerede Hollywood.

Vi kan læse om, hvorledes “Star Wars” var i farezonen for ikke at blive realiseret på grund af kontroverser med forskellige filmselskaber. Vi kommer også med i kulisserne og får et inblik i, hvorledes der blev castet, og hvad George Lucas lagde vægt på, da de forskellige roller skulle besættes. De forfærdelige og besværlige filmoptagelser i Tunesien, der nærmest lagde filmprojektet i graven, bliver også gengivet af folkene, der arbejdede på filmen.

Man svælger i hundredvis af fotografier, der illustrerer filmens udvikling fra idé til færdig, fuldbåren film. Bogen er en kærlighedserklæring til en af amerikansk filmhistories vigtigste produktioner, og hvis man interesserer sig for filmens produktionshistorie, så er Rinzlers bog en hellig gral, der ikke må mangle i reolen.

Det er en detaljerig gengivelse af filmens evolutionshistorie, der fortælles af de mennesker, der arbejdede på filmen og de filmskabere, der hjalp Lucas med at realisere sit projekt: Steven Spielberg, Brian De Palma og Francis Ford Coppola.

Rinzlers bog gengiver for første gang nogensinde – og det i voluminøst omfang – fortællingen om, hvordan en lille ubetydelig og billigt finansieret film tog verden med storm og blev et fænomen så stort, at det stadig dagen i dag sætter dagsordnen. Det er et univers, som alle har hørt om … også selv om man ikke har set filmene. Og det i sig selv indikerer, at man har med noget stort, noget fantastisk, at gøre!

Så selvom mange altid står klar med hadske udfald, spot og spe, når talen falder på Lucas, så er han en mand, der – om nogen – har fortjent skulderklap og stående ovationer for at have skabt noget, der hver eneste dag rundt om på kloden skaber glæde, når filmseerer sendes på eventyr in a galaxy far, far away!

INFO OM UDGIVELSEN:

Titel: The Making of Star Wars: The Definitive Story Behind the Original Film
Forfatter: J.W. Rinzler