ANMELDELSE: “The Winston Effect: The Art and History of Stan Winston Studio”

Stan Winston er synonym med Hollywood, og sammen med sit special effects-team har han skabt en lang række figurer, væsner og monstre, der i dag er blevet kanoniseret. Det er blandt andet disse mange skabninger, som “The Winston Effect: The Art and History of Stan Winston Studio” ser nærmere på.

Bogen, der er skrevet af filmjournalisten Jody Duncan, har et fint forord af James Cameron, som Stan Winston ofte arbejdede sammen med. Den fine hardcoverbog, der måler 31×26 centimeter og er på 336 velillustrerede sider, udkom på forlaget Titan Books i 2006 blot to år før, Stan Winston døde. Bogen er en fantastisk hyldest til én af filmkunstens betydeligste personer, og den er et must for alle, der interesserer sig for film i almindelighed og for specialeffekter i særdeleshed.

His creations are the creations of horror and fantasy and science fiction and imagination and pure unmitigated genius. That’s my friend, Stan Winston.

– Steven Spielberg

I 2008 døde Stan Winston af den sjældne kræftsygdom myelomatose. Han blev blot 62 år gammel. Hans bidrag til filmkunsten er betragteligt, og han havde allerede inden sin død skrevet sig ind i filmhistorien.

Gennem en over 30 år lang karriere i Hollywood, har Stan Winston og hans team skabt nogle af filmhistoriens mest markante figurer og monstre. Tænk blot på cyborgen i “The Terminator”, de ækle rumvæsner i “Aliens” og “Predator” og dinosaurerne i “Jurassic Park” … alle sammen væsner, som filmelskeren og biografgængeren kender. Det er også Winston, der står bag Tim Burtons ganske særegne skabning, der i 1990 gjorde sin succesfulde entré i biograferne, nemlig den sørgmodige Edward Saksehånd.

Netop Tim Burton, der er kendt for film, der foregår i mørke, fantastiske verdener, der er befolket af sådanne væsner, som Stan Winston var ekspert i at skabe. Så Burton så det som et helt naturligt valg, at det var Stan Winston, der skulle stå for Edward Saksehånd-designet. Det, der kendetegnede Winstons arbejde, var, at han gik til det med en ildhu og passion, som altid kendetegner de bedste og dygtigste. Om Stan Winston har Burton udtalt, at:

Stan is the best I’ve ever worked with … He does not think of his work as special effects. Rather, he sees his work as creating characters for film.

Senere genoptog Winston og Burton sammenarbejdet på Burtons oversete perle “Big Fish” (2003), som Winston havde udviklet specialeffekterne til.

Bogen er en eventyrlig rejse ind i Stan Winstons verden, der er befolket af de mest  fantastiske skabninger, man kan forestille sig. Det er også den første bog af sin slags, der i så omfattende grad har fået adgang til Stan Winston Studios bugnende arkiver, og udover at løfte sløret for, hvorledes en lang række banebrydende specialeffekter er blevet til, udgør bogen et overflødighedshorn af billeder, der ikke tidligere har været offentliggjort. Den er spækket med behind the scenes stills, publicity stills, production art, tegninger og meget, meget mere. Alt sammen noget, der kan få en filmfans mundvand til at løbe, som det aldrig er løbet før.

Hvis ens liste af favoritfilm tæller sådanne kanoniserede mesterværker som “The Terminator”, “Predator”, “Jurassic Park” og “Aliens”, der alle har været banebrydende inden for makeup, specialeffekter eller/og karakterdesign, så er “The Winston Effect: The Art and History of Stan Winston Studio” en nødvendig investering, da den på smukkeste vis åbner for disse film og giver et intimt indblik i, hvorledes man har skabt filmenes væsner og specialeffekter.

Især “Terminator”-filmene fylder meget i bogen, og Arnold Schwarzennegger, der spiller den ikoniske karakter, har om Stan Winston udtalt, at:

I wouldn’t have had the career I had in movies if it hadn’t been for Stan. He helped me so much in Terminator – and Predator. He is a genius who carved a special niche for himself.

Selvom bogen naturligvis har fokus på ovenstående, markante produktioner, der hører til i den tunge Hollywood-vægtklasse, så får man også et indblik i, hvorledes figurer og specialeffekter til knapt så “synlige” film er blevet til. Eksempelvis er det en fornøjelse, at der er blevet afsat plads til at gennemgå Joe Dantes “Small Soldiers” (1998), arbejdet med Neil Jordan på dennes vampyrperle “Interview with the Vampire” (1994) og Frank Marshalls “Congo” fra 1995, der alle hører til blandt undertegnedes favoritfilm.

Bogen er en tour de force i specialeffekter, og den skildrer Stan Winstons karriere kronologisk fra 1972 til 2006. Den kigger kyndig bag kulisserne, og Jody Duncan ord er ladet med passion og entusiasme, der springer læseren i møde.

Man glædes over hver eneste vendt side, der er spækket til bristepunktet med de mest fantastiske fotografier og tegninger, man kan forstille sig, og de indskudte kommentarer og anekdoter, der leveres af store instruktører og skuespillere som James Cameron, Steven Spielberg, Neil Jordan og Anthony Hopkins, giver forståelse for, hvad Winston har betyder for dem som filmkunstnere.

Det er James Cameron, der skriver i bogens forord, og jeg vil lade hans ord være anmeldelsens sidste:

The book you are about to read chronicles one of the most amazing artists in film, and is equally a celebration of his team. If you’re a fan, a glimpse behind the curtain into the creative and technical processes of the best creature and makeup effects artists in the world will be illuminating. If you’re thinking of a career in this field, this book is essential reading.


INFO OM UDGIVELSEN:

Titel: The Winston Effect: The Art and History of Stan Winston Studio
Forfatter: Jody Duncan
Sprog: Engelsk
Udgivelsesår: 01. november 2006
Sideantal: 336
ISBN: 9781845761509
Mål: 31,3 x 26,2 cm
Indbinding: Hardback
Genre: Faglitteratur: film & tv
Land: USA
Forlag: Titan Books
Oversætter: Ingen oversætter (originalsprog)
Omslagsgrafiker: Ikke anført
Cover: © Titan Books


© Titan Books (cover)