ANMELDELSE: “Labyrinth: The Ultimate Visual History” af Paula M. Block & Terry J. Erdmann

Sidste år kunne Jim Hensons “Labyrinth” (1986) fejre sin 30-års fødselsdag. En begivenhed, der desværre faldt sammen med, at én af filmens stjerner, David Bowie, der spiller Jareth the Goblin King, døde. Med “Labyrinth: The Ultimate Visual History” kan man dykke ned i filmens tilblivelsesproces, og man kan mindes ikke blot Bowie, men også Jim Henson.

Bogen er udgivet af forlaget Titan Books, der har specialiseret sig i denne særlige type fagbøger. Minutiøst (og med stor kærlighed) dissekeres og præsenteres filmen, der har opnået kultstatus. Bogen, der er skrevet af Paula M. Block og Terry J. Erdmann, er på 192 sider, måler 28×24 centimeter og er spækket med alle typer billeder fra produktionen. Den er et must for alle, der elsker “Labyrinth”!

Where everything seems possible and nothing is what it seems.
– Tagline til “Labyrinth” (Jim Henson, 1986).

“Labyrinth: The Ultimate Visual History” tager os med på en billedrig rejse ind i den film, der desværre blev Jim Hensons sidste. Henson, der døde i 1990, havde store vanskeligheder med manuskriptet, hvilket bogens første del fokuserer på. Henson, der ikke selv var en ordmester, havde flere manuskriptforfattere tilknyttet filmen, og blandt andre George Lucas var – udover at være executive producer – fast sparringspartner, når det gjaldt manuskriptet.

Årsagen til, at Henson lagde ekstra megen vægt på, at manuskriptet og historien skulle være perfekt, var, at hans forrige film – “The Dark Crystal” (1982) – havde fået kritik for i lange passager at være uforståelig. Derfor tog Henson kontakt til Monty Pythons Terry Jones, der – sammen med en håndfuld andre dygtige skribenter – fik sat skik og kød på manuskriptet.

Det betød dog ikke, at filmen ved dens premiere blev modtaget med klapsalver og stående ovationer af kritikerstanden. Langtfra, faktisk.

Den toneangivende, amerikanske filmkritiker Roger Ebert skrev blandt andet i sin anmeldelse, hvor filmen fik 2 ud af 4 stjerner,  at:

One other problem is that the movie is too long. Without a strong plot line to pull us through, all movies like this run the danger of becoming just a series of incidents. There’s no structure to the order of the adventures. Sarah does this, she does that, she’s almost killed here, almost trapped there, until at last nothing much matters. Great energy and creativity went into the construction, production and direction of this movie, but it doesn’t have a story that does justice to the production.

Det var dog intet i forhold til Gene Siskel, hvis anmeldelse nærmest gør ondt at læse. Han afslutter sit hadske udfald i Chicago Tribune med følgende nedsabling:

What an enormous waste of talent and money is “Labyrinth” … ouch!

“Labyrinth” har dog overlevet den voldsomme kritik, og filmen har for længst rejst sig og rystet de hårde ord af sig. Det er blevet en kultklassiker, der har en stor og trofast fanskare, der anerkender, at filmen inden for sin genre udgør en milepæl, hvis lige efterfølgende ikke er set.

Bogen åbner værdigt op for “Labyrinth”, og man fortærer både ord og billeder i én stor og grådig mundfuld. Det er især interessant, at det er filmens kreative bagland, der kommer til orde: manuskriptforfatterne, kostumedesignerne og skaberne af de talrige væsner, der har det distinkte Jim Henson-fingeraftryk, fortæller om, hvorledes det var at arbejde sammen med perfektionisten Jim Henson på “Labyrinth” – det er spændende læsning, der giver én lyst til omgående at gense filmen.

30 år efter filmens premiere er det stadig en magisk oplevelse at sætte sig til rette i sofaen og tage på eventyr med Sarah, der spilles af en ung Jennifer Connelly. “Labyrinth: The Ultimate Visual History” ér virkelig et ultimativt værk, der fungerer som nøgle til dén labyrint, der godt kan være svær, men aldrig kedelig, at manøvre i. Bogen giver læseren og den hengivne fan adgang til en lang række sjældne behind the scenes, promotion og production stills, der ikke tidligere har været tilgængelige, og i et særskilt kapitel fokuseres der specifikt på alle de fantastiske væsner, der blev skabt til filmen og som dagen i dag fortsat er en fornøjelse at se på.

Ydermere er den spækket til randen med interviews concept art, storyboards, production design og masser af fine indlæg, der kendetegner Titan Books’ serie af The Ultimate Visual History-bøger. Her finder man blandt andet skitser udført af Jim Henson og Brian Froud, kopier af breve af og til Jim Henson, sider fra Hensons notesbøger, kopier af sider fra manuskriptet, storyboards, en kopi af den originale filmplakat og meget, meget (virkelig meget) mere! Ja, bogen er fuldfed og spækket til randen med den slags herligheder.

Bogen bør være en fast følgesvend til filmen, og begge bør naturligvis stå side om side i reolen, hvis man er fan af Jim Henson i almindelighed og af “Labyrinth” i særdeleshed. Både filmen og bogen er magiske bekendtskaber, og  som en anden af filmens taglines lyder:

Jim Henson, George Lucas and David Bowie take you into a dazzling world of fantasy and adventure.

INFO OM UDGIVELSEN:

Titel: Labyrinth: The Ultimate Visual History