ANMELDELSE “Your Highness” (2011)

Er parodien død på film? Det er et nærliggende spørgsmål at stille til denne filmgenres udvikling i det nye årtusinde. I det forgangne havde man Monty Python and the Holy Grail (1974) og Life of Brian (1979) fra selvsamme gakkede ensemble. Mens Monty Python spredte sig vidt og bredt på humorens skala, skabte den ukronede konge af parodien, Mel Brooks, genreparodierne Young Frankenstein (1974), Blazing Saddles (1974), Space Balls (1987) og Men in Tights (1993).

Nok faldt Leslie Nielsen meget på halen  i Naked Gun fra 1988 og de to efterfølgere fra 1991 og 1994, men hjertet og timingen var på det rette sted. Af de mere moderne parodier, er Hot Shots! (1991) og efterfølgeren fra 1993 værd at nævne her. Siden da har den moderne parodi været kendetegnende ved løst koblede sketchs, der parodierer aktuelle og populære film. Meget passende, så startede Scary Movie denne bølge tilbage i år 2000, hvor Scream stod for skud. Herefter har de tvivlsomme Wayans-brødre været garant for lige så tvivlsomme parodier uden egentlige plots.

Nuvel, nu er tiden kommet til en parodi, der både har et decideret plot, den trækker på eventyrgenren, et potent budget og ikke mindst en samling af skuespillere med flotte præstationer i deres bagkatalog: James Franco brillerede sig til en Oscarnominering med 127 Hours, hvor Natalie Portman fik den gyldne statuette for sin præstation i Black Swan og Zooey Deschanel  fra den fine 500 Days of Summer.

Desværre for Your Highness står Danny McBride midt i det hele. Både som filmens hovedperson, men også som forfatter i historien om de to royale brødre; den forkælede og bekvemme Thadeous (McBride) og den heroiske og romantiske Fabious (Franco). Efter endnu et succesfuldt eventyr er Fabious vendt tilbage, denne gang med sin brud Belladonna (Deschanel ).  Idyllen bliver naturligvis brudt, da den onde troldmand Leezar (Justin Theroux) kidnapper den yndige brud som led i en uhellig plan. De to brødre må nu sætte efter Leezar, hvor de blandt andet møder den effektive og hævntørstige kriger (Portman).

I løbet af filmens time og tre kvarter, kunne Your Highess ikke fremtrylle et eneste grin hos mig. Dertil befinder humoren sig konsekvent under bæltestedet. Det er uhyre trættende at være vidne til. Det er filmens helt store svaghed, at den er helt igennem usjov og at man som publikum ikke bekymrer sig om, hvorvidt vore helte lykkedes i deres mission: Franco er en én-dimensionel papfigur, der kun kan tænke på heltegerninger, kønsløs romantik samt gøre det rigtige. McBride bander, klynker og lirer sjofelheder af sig. Det er også meget trættende. Bevares, CGI-bloddet flyder, effekterne er fine og universet er magisk og eventyrligt troværdigt. Det er karaktererne ikke, og det er nærliggende at tro, at Portman trængte til at koble hjernen fra efter den krævende rolle i Black Swan.

Trods en yderst veludviklet genrehistorie at trække på udi parodiens kunst, er  der desværre intet i Your Highness, der pirrer den humoristiske sans, som sidder mellem ørerne. Parodien er måske ikke død på film, men genren ligger i høj grad i koma.